Ida Östensson

Hej! Vilken ära att få 7 dagar i rampljuset där jag får snacka om det som får mitt hjärta att slå och min kropp att stiga ur sängen varje morgon. Kultur!


Jag heter Ida Östensson och är utflyttad Umebo och bor numera i den stad som kom 2a efter Umeå på omröstningen om vem som skulle vinna titeln som kulturhuvudstad - Uppsala.


Om ni frågar mig är det självklart. Umeå kommer att vinna, bara vi fixar till några små skavanker. Jag kommer denna vecka lyfta några av dessa skavanker som måste fixas till men även hylla allt bra som sker! Jag ska vara ärlig och säga att jag inte följt denna blogg så mycket sedan tidigare så det kan hända att jag behandlar ämnen som redan behandlats. Men jag hoppas och tror att jag kommer ge andra synvinklar på det hela och även ta upp helt nya ämnen! Men detta inlägg kommer jag att ägna åt att presentera min relation till kultur.


Jag har bott i Umeå i 22 år. Allt började i en av kommundelarna, Holmsund. Idyllisk liten håla där kulturen i sig inte var så stark. Holmsund är lite av en sporthåla, vilket inte var mig emot då jag under min uppväxt var ett sportfreak och bodde i princip i sporthallen. Jag tränade fotboll, innebandy och gymnastik vilket resulterade i 11 träningar i veckan. Jag vet inte riktigt hur sporthatarna upplevde Holmsund. Inte lika bra som jag antar jag.


Efter högstadiet var den idylliska hålan inte så idyllisk längre men fortfarande en håla, så jag flyttade in till stan och började gymnasiet på den estetiska Midgårdsskolan. Ett helt nytt liv öppnades för mig. Jag hittade folk med samma intressen som mig, blev engagerad i elevrådet och började arrangera festivaler, temadagar och blev intresserad av politik. Djurrätt, feminism, elevrätt, antirasism var några av de områden som jag började brinna för.


Via detta brinnande engagemang fick jag efter gymnasiet starta en tjänst på kommunen som skulle heta Ungdomsombud. Den tjänst som förrförra veckans bloggare Lena Lie nu besitter. Som ungdomsombud jobbar man på fritidsförvaltningen och på för och grundskoleförvaltningen med ungas inflytande. Man fungerar som en länk mellan kommunens unga och kommunens tjänstemän/politiker. Detta jobb var den största dörröppnaren för kultur för mig. Jag fick träffa unga som höll på med alltifrån festivaler till politisk påverkan till sudd-snidar-workshop, nycirkus och tusen andra kulturinriktningar.


Samtidigt som jag jobbade som ungdomsombud fick jag ett deltidsjobb jobb i ett allmänna arvsfonden projekt som hette REMY som ägde rum på Ungdomens Hus. Enligt mig, kanske världens bästa projekt. http://www.remy.umea.com - läs om detta projekt. Här fick jag själv praktiskt jobba med utövandet av kultur och arrangera inom de områden som låg mig nära om hjärtat.

Då kommunen inte kunde gå in med delfinansiering som allmänna arvsfonden krävde för att ge projektet fortsatt finansiering så gick REMY i graven, efter 1½ år, i dec 06. Detta är ett av de stora skämten som jag än idag försöker skratta åt. Som tur är förvaltar Hamnmagasinet - ett Ungdomens hus, mycket av den verksamhet som REMY drev men har inte alls samma resurser som projektet hade. Här har vi verkligen ett tydligt exempel på att resurser i form av personal och verksamhetspengar verkligen skapar bättre och mer verksamhet. Allt kan inte byggas på ideellt arbete, vuxna vill inte heller jobba gratis jämt - detsamma gäller unga. Vi behöver också lite bensin i motorn ibland.


En av verksamheterna som drevs igång inom REMY är ett projekt som heter "You skate girl". You skate girl syftar till att peppa tjejer att ta sig in i skatekulturen och börja åka skateboard. Jag kommer berätta mer om You Skate Girl i morgondagens inlägg. Där kommer ni bland annat få läsa om helgens skateläger som ägde rum i Umeå med 33 tjejer från hela Sverige.


Vad jag gör i Uppsala kommer också skrivas om framöver..... lite hemligt än så länge.. På onsdag kanske jag avslöjar det. ;)

Nu ska jag gå ut och kramas med fåren. Jag har nämligen semester och befinner mig hemma hos mina föräldrar som bor utanför Nordmaling i en liten by som heter Djupsjö. Det är exakt så litet som det låter men byn flödar av kultur och kreativitet. Byborna arrangerar tillsammans konstutställningar, musikaftnar, religiösa sammankomster, försäljning av hemslöjd, paltluncher och allt detta i ett hus som heter Uppgårn som ägs av byaföreningen. Innan byn fick detta hus så var det nästintill ingen kulturell verksamhet. Tänk vad upplåtelsen av lokaler kan skapa verksamhet och ta fram kreativitet och engagemang ur folk.


Hörs imorgon!
Fridens liljor


Kommentarer
Postat av: Liljeholmsbron

Det kan inte vara sant är det verkligen nån som betalar och får betalt för sånhära smörja ?

1. sudd-snidar-workshop, nycirkus

2. Då kommunen inte kunde gå in med delfinansiering som allmänna arvsfonden krävde för att ge projektet fortsatt finansiering så gick REMY i graven Varför ville inte kommunen satsa på detta nån som undrar HAH ?

3. You Skate Girl

4.religiösa sammankomster, försäljning av hemslöjd, paltluncher

Ja Kulturhuvudstad och tänk kära medmänniskor till vad allt roligt våra skattepengargår till är detta år 2008 och Sverige ?

2008-06-16 @ 23:49:29
URL: http://blogg.expressen.se/liljeholmsbron/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0