Sista blogg-kvällen

Hej igen

sent på söndagskvällen avslutar jag nu min blogg-vecka med några framtidsdrömmar. Det har varit kul och utvecklande att skriva men det blev inte särskilt kontroversiellt. Trots mina påstötningar om kommentarer så har jag i stället fått svaret att "du skriver så trevliga saker". Ja ja man ska vara fena på att provocera om bloggen ska skapa debatt. Själv har jag förhoppningar om att Umeå och dess omland, dvs. Umeå-regionen får utmärkelsen "kulturhuvudstad" 2014. 

Men jag tvivlar på att Umeås internationella rykte och omnämnande kommer att påverkas särskilt mycket pga ett sådant år. Däremot tror jag att regionens befolkning mer kommer att värdera och diskutera olika kulturella uttryck i samband med ett sådant år. Vet du förresten vilka städer som har stafettpinnen under 2008? Jo, Liverpool i Storbritannien och Stavanger i Norge. Surfa in och kolla vad de pysslar med.

Själv har jag förhoppningen att Vännäs kommun tar några strategiska tag för att stärka sin roll i arbetet med kulturhuvudstadsåret. Både näringslivsservice och kommunchefen har gjort ett slag för Kulturhuvudstadsåret, bara så du vet.

Vännäs har en unik chans att marknadsföra sig inom Umeå-regionen med hjälp av Stenbrottet. Ett fantastiskt sceneri med hjälp av imponerande bergväggar i ett stenbrott, endast ett sten!-kast från Vännäs city. Ovanpå detta har Vännäsborna chansen att besöka ett nytt allaktivitetshus som just nu är under utredning. Vi får hoppas att det inte stannar vid en hyllvärmare utan att Vännäsborna verkligen får en genomgripande uppvärdering av sitt intresse för kultur.

Själv arbetar jag med kulturutveckling hemma i Strand, bl. a med vår Björkallé som sträcker sig från Överboda till Brån. Den är Sveriges (kanske Europas) längsta bevarade björkallé och ger en fantastisk upplevelse när du en varm vårdag cyklar genom allén och samtidigt får höra storspoven spela ute på lägdorna. Väl i Brån kan du stanna till vid Brånsjön och besöka fågelreservatet som några lokala eldsjälar har färdigställt.

Tack för mig välkommen till Strand

Martin Paju

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0