Le Parkour - en utmaning för alla.

Le Parkour är ofta svårt att förstå om man själv inte prövar det. Det är dessutom väldigt många som inte ens har hört talas om det. Namnet kommer från det franska ordet för hinderbana, 'parcours', och formen härstammar från den franska träningsformen Méthode Naturelle. Att träna och utöva Le Parkour, eller pk som det kallas bland de svenska utövarna, handlar för mig om att sträva efter frihet genom att träna sig själv fysiskt, psykiskt och emotionellt. Rent praktiskt går det ut på att man lär sig att ta sig förbi hinder på ett smidigt och effektivt sätt samtidigt som man utmanar sina mentala spärrar. Parkour passar alla eftersom att det är en väldigt mångsidig och individuell idrott som är fri från tävlingar. Du behöver inte tävla med någon annan än dig själv och du får lägga upp din träning som du vill.

Ludvig och Adam går balans på vanliga räcken. En bild på Erik vid en uppvisning vid Hamnmagasinet sommaren 2007. En bild från en av UPKFs träningar.En bild på Ludvig vid en uppvisning vid Hamnmagasinet sommaren 2007.



Under hösten år 2007 grundades Umeå Parkourförening (UPKF). Föreningen har som mål att sprida kunskapen om parkour och föra vidare en säker och beprövad träningsform. Under vinterhalvåret hålls flera träningar varje vecka och under sommaren tränar medlemmarna regelbundet tillsammans. Första året hade UPKF ungefär 30 medlemmar och i år närmare 50 medlemmar. Föreningen är delaktig i planeringen av den kommande aktivitetsparken i Umeå och planerar utöver det ett ungdomsutbyte mellan UPKF och Parkour Generations, en stor parkourförening i London. Framtiden ser ljus ut!
Sarah och Andreas kämpar för konstnärliga bilder. Sarah poserar under bron.



Under veckan kommer jag att skriva om vad parkour innebär för mig och de jag tränar med, var parkour har sitt ursprung, hur det är att arbeta i en förening, föreningens framtidsplaner samt en resa till London som jag och mina vänner från föreningen påbörjar i slutet av veckan.  Jag kommer säkert att välja bort några av dessa grejer och jag kommer säkert komma på andra roligare saker att skriva om. Man vet aldrig vad som händer. Titta gärna förbi igen!

Besök gärna Umeå Parkourförenings hemsida: www.UPKF.se - Där hittar man kontaktinformation och träningstider, man kan titta på bilder och filmer, läsa nyheter och blogg samt skriva i forumet.

Kommentarer
Postat av: Det ser välgigt spännande ut det där.

Jag har sett er på stan i somras, vilka konststycken!

Det blir spännande att följa bloggen.

Postat av: Anonym

tja jag är en kille på 14år jag skulle vilja gärna börja med Parkour vad ska jag hitta nån som grupp???

2009-09-06 @ 23:59:46
Postat av: alexander

Hej,

Jag är en kille på 12 som gärna vill vara med på Parkour, gärna Mriehem.

Kontakta mig.

Postat av: adam

tja, jag är 13 år och har nyss börjat med lite parkour och vill vara med i nån grupp och lära mig några saker.finns det någon bra grupp??

2010-10-27 @ 18:12:41
Postat av: Lopve Pettersson

Hej! Jag vill lära mig parkour. Jag är nio år och undrar om det finns någon grupp jag kan börja i?

2012-01-15 @ 12:05:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0