Konsthantverk!

Konsthantverk OCH konst eller helt klart konsthantverk var kommentarerna jag fick på förra inlägget. (skålarna har herr  och fru Baudin gjort, glaset är mitt)
Jag har under det senaste året funderat extra mycket på vad konsthantverk är. Var slutar konsten och var börjar konsthantverket och vilken roll har hantverket. Det har skrivits avhandlingar och hållits seminarier här och där. Något entydigt svar finns inte och ni kanske undrar varför det är så viktigt att definiera. Det finns en rad situationer där det är av praktisk nytta att vara överens om vad konsthantverk är: i utbildningen, i de fackliga frågorna, i kulturpolitiken, i tullen, vid försäljning Diskussionen är inte ny men inte desto mindre angelägen för mig som konsthantverkare. Det är nyttigt att vrida och vända och så intressant att jag bjudit in tre kollegor att göra just det tillsammans med mig. Det kommer att bli en utställning, jag återkommer till den.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0