Verket

image414
Låtskrivarkurs på Verket

Jag har under flera år frekvent blivit ombedd att uttala mig om saker som rör sånt som kultur, feminism och musiklivet i Umeå. Detta i egenskap av nån slags eldsjäl med massor av åsikter och svinlång blond tuppkam. Tror den senare bidragit mycket, jag har liksom personifierat bilden av ung, tjej och tillhörande en subkultur, och såna är det populärt och pk att plocka in i kulturella och samhällspolitiska sammanhang. Jag tackar ja än en gång och undrar när dagen kommer då det visar sig att jag inte bara är ett alibi.

Mina blogginlägg kommer att handla om sådant jag brinner för och engagerar mig i. Jag börjar med att berätta om det älskade musikhus som kallas Verket. Verket har funnit i drygt ett år, ett brukarstyrt musikhus drivet av föreningen med samma namn. Hos oss repar 17 band, fördelat på fem replokaler. Vi eftersträvar jämn könsfördelning, genremässig- och etnisk spridning. Vi har nolltolerans mot sexim, rasism och homofobi, samt ett ekologiskt tänkande. Vi har under året som gått arrangerat över 30 spelningar med band från hela världen. Det är alltså en stor verksamhet vi snackar om. Trots detta har vi inte fått ett öre av kommunen för det vi gör. I höstas lämnade jag in en projektansökan för Verket, men det har varit tyst sen dess.

Internationellt kulturutbyte är något som anses viktigt hos kommunen, och Hamnmagasinet har en anställd i syfte att främja sådant. Men att banden som repar hos oss turnerar världen runt, knyter kontakter och i sin tur bokar band som kommer till Verket på turné från hela världen, helt i egen regi, det är tydligen inget som ska premieras!? Snart ska vi ha ett möte med Fredrik Lindegren, och då ser jag fram emot att höra förklaringen!

Jag vet att det pratats om Verket bland fritidsledare och socialarbetare som aldrig satt sin fot där. Till dem vill jag bara säga: Kom och hälsa på, och ta reda på fakta! Verket är inget tillhåll där minderåriga tillåts att supa sig fulla. Verket är en musikalisk, kreativ smältdegel som många människor har kommit att älska, och ett mycket viktigt tillskott i Umeås kulturliv.

Jag är säker på att vi en dag får det ekonomiska stöd vår verksamhet behöver och förtjänar. Den dagen får Umeå kommun gärna nämna det vi gör i sin ansökan att bli Kulturhvudstad 2014.

Kommentarer
Postat av: Peter

Angående Verket. Kanonbra grej. Vad jag vänder mig emot är att allt ska ha sån tydlig "vänstervridning" vad gäller musiken. "Ekologiskt".. fokus mot "homofobi" etc.. Det handlar väl om musik? Det är ju väldigt tydligt att Verket handlar om en vänsterinstitution - inget för rockare som söker att bli stora och kommersiella.

2008-04-07 @ 13:20:48
Postat av: Emma

Hmmm, djupt sorgligt om "ekologiskt" och mot "homofobi" enbart ska ses som vänstergrejer. Tycker du att man ska skita i det ekologisk och tolerera homofobi? Rent musikaliskt är precis alla band välkomna bara de respekterar dessa grundläggande värderingar, som borde vara självklara. Om det finns ett liketstecken mellan "rockare som söker bli stora och kommersiella" och homofobi etc. så får de gärna söka sig nån annanstans, annars är ni välkomna!

2008-04-07 @ 13:45:35
Postat av: Peter

...nej givetvis inte.. men man märker ju var fokuset är någonstans.

...var står det om Verkets satsning för att banden ska ut och turnera och tjäna pengar? att kunna leva på sitt intresse? Det nämns inte alls, vilket jag tycker är tråkigt.

2008-04-09 @ 11:54:15
Postat av: Emma

För mig handlar de värderingarna om sunt förnuft, och är inte kopplade till ideologi. Verket är ämnat att vara för alla. Resten behöver vi inte skriva in i några stadgar, det räcker med att vi erbjuder en plats där band kan spela under enkla förutsättningar och där profesionella band och nybörjare ryms under samma tak.

2008-04-10 @ 23:13:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0