Veganism

Jag har inte ätit kött på tolv år, och är sen fem år vegan. Det är något av det jag är mest stolt över, ett av de bästa beslut jag någonsn tagit. Jag har jättebra blodvärden, är i god konditition och är nästan aldrig sjuk. Allt detta har blivit till det bättre sen jag valde att helt leva på vegetabilier.

Jag hatar inte köttätare, många av dem som står mig närmast äter kött, familjemedlemmar och vänner. Det sägs att man ska respektera allas val, men jag respekterar inte att de -att NI- äter kött. Däremot accepterar jag det, men däremellan finns en skillnad. Se Uppdrag gransknings lysande program om köttindustrin här: http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1083621

Sakta men säkert börjar allmänheten få vetskap om att köttindustrin står för, som det nu verkar, det överlägset största klimathotet, men det går långsamt. Det är dock lite skrattretande hur politikerna i programmet så hårt försvarar sin älskade entrecote. Så är det ofta, det är oerhört känsligt att kritisera folks köttätande. Men med alla dessa nya kunskaper ter det sig rätt galet att miljöbilar subventioneras, medan boskapsindustrin får miljarder i bidrag. Hur vi reser är inte våran ensak, med vad vi lägger på tallriken är det tydligen.

På sistone har jag hört och sett människor uttala sig i media om att de börjat konsumera kött och fisk smartare, i mindre mängd och med tanke på miljön. Sånt premieras. Väljer man däremot bort kött och fisk helt är man fortfarande extremist, tyligen. Men det verkar finnas hopp. Allt fler TV-program tar upp frågor som dessa, som nu senast uppdrag granskning. Programledarna i Du är vad du äter verkar endast rekommendera vegankost, och på sistone har jag hört både läkare och läkarstudenter konstatera att vegetabilisk kost är oerhört mycket bättre för våran hälsa än kött. Idag hittade jag till och med en TV-intervju med Carl Lewis, den enskilt mest framgångrika idrottare jag kan komma på(?), som berättade att han är vegan, och så var under de år då han tog alla de där guldmedaljerna. Vi vet idag att många hjärt- och kärlsjukdomar, flera typer av cancer med mera kan undvikas med en vegetabilisk kost.

Till alla er som äter kött, och detta är det roligaste argumentet, och det jag brukar använda mig av: Ni anar inte hur god mat jag äter! Jag älskar mat, och jag älskar matlagning. Idag åt jag crepes fyllda med tacofärs och täckta med sojaostsås, igår kokt potatis med fejkkyckling och havregräddsås, och i förrgår potatisgratäng med sojafiléer. Jag vet, soja är ingen miljövänlig höjdare, men bättre att äta den direkt än att låta den passera i otroliga mängder som foder genom en ko innan det blir kött av den... Hur som helst, allt finns i vegansk form, jag behöver inte avstå från något!

Veganismen lever fortfarande i Umeå.

Kommentarer
Postat av: erik

Detta är bästa bloggen hittils på umea2014!! Läser alltid bloggarna här men äntligen är det någon som skriver om nått som skiljer sig från alla de andra, mångfald=kultur!?

2008-04-10 @ 09:22:28
Postat av: Robert Rösth

Tanken med den här bloggstafetten är just att olika slags människor får möjlighet att skriva en vecka var. Jag tar gärna emot tips på personer som vill skriva. Skicka till [email protected].

2008-04-10 @ 15:53:35
Postat av: Emma

Tack Erik, kul att se ett livstecken och att någon uppskattat det jag skrivit!

2008-04-13 @ 20:21:08
Postat av: dragan

En lite rolig notis är att carl lewis var dopad, så han är nog inte ditt optimala argument för den perfekta superveganen. :)

Annars säger jag inget om veganism, även om jag inte har nog ork för att klara av det själv.

2008-04-14 @ 21:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0