Slut på det roliga

Då var det sista dagen och jag inser, med facit i hand, att jag kanske inte är någon bloggare. :)
Det har i och för sig inte varit omöjligt att hitta intressanta ämnen att skiva om, men antingen skulle jag behöva skriva ner ämnet direkt, för att minnas det, eller så skulle jag haft en dator i handen och skrivit av mig på plats.


Anders framförande, tillsammans med Sångkraft, var verkligen annorlunda och kul! Tyvärr kunde jag inte se det även idag, då jag var upptagen med att fira min mor på födelsedagen. Jag får hoppas att det gick lika bra!


Mitt sista inlägg får handla om nedskräpningen i centrum.


Igår kväll vid 19:30 gick vi genom stan, på väg till Rex, för att äta och det såg verkligen för bedrövligt ut! Skräp överallt på marken och vid de fåtaliga papperskorgarna var det små berg av sopor.
Detta är heller ingenting unikt. I augusti 2007 fick vi besök av två amerikaner som hade lite lektioner i brädåkning med oss, i samband med ULA Massacre och Skatekultur-utställningen. Samtidigt var det någon typ av festival i stan och mängden skräp på gator, torg och i parker var fruktansvärd. Det värsta med saken var att de båda tyckte att Umeå var en vacker stad, men väldigt skräpig. Vi fick försöka förklara att det var festival, men att skräpet naturligtvis skulle städas undan dagen efter.
Nu var det dock så att det inte städades på hela helgen och man fick vada i sopor på söndagen. Mycket pinsamt!


Jag har tidigare läst att Lennart Holmlund anklagat umeborna för nedskräpningen, men jag håller inte med där. I mina ögon beror problemet på att det finns för få och för små sopkorgar i stan. Folk är duktiga på att ksata skräp i tunnorna, men så fort en tunna blir full, så ställer man skräpet på, eller bredvid tunnan. Detta medför snabbt att blåst och fåglar sprider skräpet runt på torget och detta i sin tur medför antagligen till att några tänker att det ändå är så skräpigt att det inte spelar någon roll om de slänger sitt skräp på marken.


Vidare så finns det inga sopkorgar utanför centrum, men det är ofta jag hamnar där med skräp i min hand. Ofta slutar det med att jag smyger in på någon bakgård och kastar skräpet i en soptunna där.


Fler och större soptunnor, samt städpatruller som rycker in då trycket är som störst, skulle kunna göra Umeå till Kulturhuvudstad 2014, istället för Sophuvudstad 2008!


Kommentarer
Postat av: Fredrik Lindegren

Tycker att du bloggat alldeles utmärkt även om du inte känner dig som en bloggare.
krya på knät/Fredrik

2008-04-20 @ 18:43:44
Postat av: Tobbe Warg

Tackar och bockar.

2008-04-20 @ 20:15:30
Postat av: P

Synd att du slutar!

2008-04-21 @ 19:05:14
URL: http://www.lemeno.se
Postat av: Tobbe Warg

Vi får väl se om jag kanske återkommer i annan form, på annan plats. ;)

2008-04-22 @ 19:08:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0