Kultur

Skrivkrampen har lagt sig som en våt filt över min inspiration och jag famlar efter ämnen att skriva om, när jag upptäcker att vardagen, även idag, bjuder på intressanta saker att reflektera över.

Vi kan väl börja med en kort presentation.
Jag heter Tobias Warg och är 36 år. För närvarande är jag sjukskriven efter en korsbandsoperation. Jag äter smärtstillande och kämpar med rehabilitering samt mot tristessen. Visste ni förresten att man blir sjukskriven i fem månader efter en sådan operation? Ingen dans på rosor direkt.
När jag inte är arbetslös (som jag nu är, eller kan man vara det när man är sjukskriven?), så jobbar jag helst med kvalitetssäkring och gameplay design inom datorspelsvärlden.
Fritiden ägnas till 90% åt skateboarding i olika former, bland annat downhill och slalom.

Jag läser i dagens VK om "kulturaktivisterna" som ockuperade Tullkammaren i fredags. Var kom kulturen in? Jag läser även att syftet var att protestera mot Balticgruppens fastighetsägande. Betyder det att Balticgruppen jobbar mot kulturen i Umeå?
Balticgruppen svarar att de tre gånger på fyra år har erbjudit kommunen att hyra lokaler, men att kommunen inte svarat ännu.
På detta svarar kommunen, i form av Lennart Holmlund, i Västerbottensnytt, att "han får ju öppna kulturverksamhet och hyra ut om han vill".
Vad drar folk för slutsatser av detta? Jag tolkar det som att Balticgruppen vill hjälpa till med ett ungdoms- och kulturhus i Umeå, men att kommunen, som vanligt, skyller ifrån sig på allt och alla, vilket kommer att medföra att ett eventuellt projekt nu hamnat i samma hög som badhuset, parkeringsgaraget och Staden mellan broarna.
Way to go, Umeå Kommun!

Vi får verkligen hoppas att den aktivitetspark som planeras inte stoppas av samma mentalitet.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Pressmeddelandet från ockupanterna (som aldrig har kallat sig för varken ungdomar eller kulturaktivister) finns att läsa här http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33919&a=1111992&lid=puff_1112749&lpos=extra_0

Håller helt klart med att kommunen är sjukt sega. Vad gör de hela dagarna egentligen?? Inget konkret verkar iaf hända där på kontoren över huvudtaget.

2008-04-14 @ 22:58:36
Postat av: CC

OK, visst kanske kommunen skulle kunna göra mer. Men det satsas ju faktiskt en massa redan. Lite grann tycker jag protesterna påminner om den där Lorry-sketchen "Men vi har ju ingen lokal!!!".

2008-04-15 @ 09:03:59
Postat av: peck

En tanke kan ju vara att det är ju pga att det är Balticgruppen. De är ju inte direkt kända för sina skäliga hyressättningar. Att hyra ut 1:or i baracker för priser som av andra fastighetsägare skulle innebära en lyxig 2:a är kanske inte det mest moraliska jag upplevt. Pris efter efterfrågan är ju tveksamt i sådana fall. Skillnad om det är något som folk VÄLJER, men bostad är något man är tvungen att ha.
Håller dock med dig och tidigare skribenter att kommunen borde släpa arslet ur vagnen lite.

2008-04-15 @ 11:26:45
Postat av: Tobbe Warg

peck: Jag utgår självklart från att Balticgruppen erbjuder Umeå Kommun en förmånlig hyra på en eventuell lokal. Annars kan man väl lugnt säga att de gjort bort sig i och med detta utspel.
Detta skulle ju i sin tur medföra att även tidigare kritik mot kommunens oförmåga att komma till skott, måste ses med nya ögon.

2008-04-15 @ 13:17:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0