Pizzicato Orkestar

Jag lovade att berätta om Makedonienresan. Vilken resa! Wow! Jag vet inte hur jag ska kunna förmedla intrycken. Det blir som ett foto, man får aldrig riktigt med hela bilden. Det finns också så många perspektiv på resan. Jag skulle kunna prata länge om all fantastisk musik vi hörde, om de vackra bergen på Balkan, om det kristallklara vattnet i Ohridsjön - Europas äldsta sjö - och om dess speciella öring (fast den kan jag inte prata så länge om), om lunchen hos Ferus, om alla varma leenden vi mötte, om dagsturen till Albanien, om biståndspengar, om romernas situation, om ryktet att blåsinstrument är livsfarliga eftersom man förstör sina lungor, om pljeskavicatävlingen där man ska äta 4 kg pljeskavica på så kort tid som möjligt. Rekordet sägs ligga på under 30 minuter. Pljeskavica är ungefär som en pizzastor hamburgare med fyllning.


Jag kastar mig rakt in i händelserna under resan. En eftermiddag åkte vi till Koèani där vi gick runt bland de romska familjernas hus. Vi var lite oroliga att vi skulle få dem att känna sig som apor i bur där vi vandrade runt och tittade, men resultatet blev nog tvärtom J Jag tror inte att många turister har gått på de gatorna. Överallt vi gick hade vi ett stort antal barn efter oss som var väldigt nyfikna på vilka vi var och gärna ville vara med på bild. Invånarna tittade nyfiket på de konstiga typer som promenerade förbi deras hus. På kvällen kom så den konsert som jag personligen hade sett mest fram emot. Pizzicato Orkestar. Makedonsk blåsmusik i toppklass! Jag visste inte vad som väntade mig i Makedonien eftersom jag aldrig hade varit där förr. Jag har varit på trumpetfestival i Guèa i södra Serbien två gånger (också en fantastisk upplevelse som jag gärna skulle prata länge om), men aldrig i Makedonien. Tilläggas kan att en god vän som följde med till Serbien ifjol sa: "Man måste nog vara ganska speciell för att gilla det där så mycket." Jag gillar läget och accepterar att jag har en kraftigt dominerande gen i min kropp som vi likasinnade har valt att kalla "balkangenen".

Jag lyssnade på Pizzicato Orkestar i Arvidsjaur för några år sedan och visste därför att det här skulle bli en bra konsert. Det blev det! Vi fick en privatkonsert med fullt ös! Skickliga musiker! En hel orkester och en hel konsert bara för oss! Gåshuden spred sig på kroppen, leendet nådde åtminstone till örsnibbarna och armar och ben kunde bara inte vara stilla. Jag varken ville eller kunde sitta ner. Låtar som Meseèina och Djelem djelem blandades med klassisk musik i balkantappning.

Wow! Höjdpunkten på resan - redan andra kvällen? Mitt bagage lyste med sin frånvaro, men det spelade ingen roll. Jag var så nöjd och ändå återstod det så många dagar av resan. Jag tänkte: om det kommer fler intressanta händelser på den här resan, så är de bara en bonus. Mina förhoppningar var redan uppfyllda - med råge! En riktigt bra konsert med Pizzicato Orkestar. Underbart!

image296

Kommentarer
Postat av: Jesper

Man blir lite nyfiken...
Hur kan dom veta att det är Europas äldsta sjö?
Trumpetfestival - det låter lite jobbigt. Har man ont i huvudet efteråt?

2007-10-03 @ 07:03:08
Postat av: andries

fint med balkan-gen! odla den så den blir dominant.

2007-10-19 @ 14:34:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0