Ljuspunkter i tillvaron

I flera år har jag undervisat svenska som andraspråk. Jag har bland annat undervisat i olika projekt som riktats till människor som av olika anledningar inte klarat sig igenom den vanliga SFI:n. Det har berott på många olika orsaker - hälsomässiga, sociala, kriminella, ja, alla möjliga orsaker. Jag har undervisa på universitetet, i invandrarorganisationer, på Designhögskolan m.m. Designhögskolan är förresten en spännande miljö. Jag tror de har upp emot 35 olika nationaliteter bland studenter och personal. Snacka om kulturell smältdegel i en väldigt kreativ miljö.

Undervisningen i svenska som andraspråk skiljer sig mycket från övrig undervisning. Väldigt ofta kommer vi in på ämnen som kanske inte alls har direkt med svenska språket att göra. De har massor av frågor om hur saker och ting fungerar i Sverige. Jag lär mig verkligen att se på min tillvaro med ett utifrånperspektiv. Allt är inte så självklart som vi ser det och vi har definitivt inte de bästa lösningarna på allt. Jag är glad att mina elever har öppnat mina ögon för mycket.

En gång hade jag en grupp med elever från många håll av världen. Ungefär hälften kom från olika afrikanska länder. Då reser sig en äldre man från ett annat håll av världen upp och säger på fullaste allvar: "I Afrika äter man aphjärna." Det tog några sekunder innan de andra eleverna hade förstått vad han verkligen sa, men reaktionerna kom. Tro mig. Det tog ett tag innan vi hade enats om hur det låg till med aphjärneätandet. "Varför visar kvinnor brösten på stranden?" "Hur är det egentligen med homosexualitet? Jag förstår hur män gör, men hur gör kvinnor?" är några av alla de frågor som dyker upp. Jag kan ha planerat lektionerna hur väl som helst, men planeringen ändras oftast. Man lär sig vara flexibel i detta jobb. Det är helt klart en del av charmen i jobbet.

Under några år undervisade jag även en grupp där de flesta kom från Bosnien. Nu undervisar jag dem inte längre, men jag har kontakt med de flesta av dem och två gentlemän och jag träffas på café varje torsdag, dricker te och löser korsord på svenska och serbiska. Jag lär dem svenska och de lär mig bosniska. Det är två supermysiga herrar på 60+. Jag kan ha vaknat på helt fel sida och känna mig på dåligt humör, men när jag träffar dem försvinner de mörka molnen. Som tur är säger de att det är ömsesidigt. Det är en fin behållning av mitt jobb. Jag är glad att de vill ha mig som sin vän.


Nästa vecka äger gruppspelet till UEFA Women's cup rum här i Umeå. Lag från Ryssland, Vitryssland och Rumänien kommer hit till Umeå för att möte UIK. Det blir spännande. Jag ska vara attaché för ett lag och se till att de vet när och var de skall vara samt se till att de har allt de behöver. Det blir nästa mångkulturella möte.


Det är inte så länge kvar till jazzfestivalen heller. Kul! Jag har inte hunnit sätta mig in i årets program, men det brukar alltid vara som att lösa in sig på tivoli. Man löser entré och sen går man mellan alla "karuseller" där inne. Det är förstås inte alltid de största namnen som bjuder på de bästa överraskningarna. Hela festivalen är en klar ljuspunkt i höstmörkret.


En annan ljusglimt i Umeåhösten är förstås den kommande ljusfestivelen! Jag är en riktig anhängare av denna idé. Gillar det skarpt! Det är supermysigt att ta kvällspromenader och beundra alla ljusspel i stan. Personligen gillade jag första årets installationer bättre än fjolårets, men jag ser med stor spänning fram emot vad de ska hitta på i år - och var. De har bra fantasi när de tänker ut hur ljuset ska falla. Man hinner precis vänja sig vid effekterna av ljuset när snön faller och nya effekter uppstår. Läckert! Utsocknes läsare som ännu inte har sett detta skådespel rekommenderar jag att ta en tur till Umeå under november. Bara ljusfestivalen är värt resan hit. Hoppas bara att de hittar på något riktigt fiffigt och fint nu när jag skryter så mycket om den.


Det är nu färdigbloggat för mig. Jag ska skynda mig iväg till Mullin Mallin-repet. Kanske ses vi på någon spelning i vinter. Vi har varit lite upptagna i studio ett tag, men snart syns vi på Umeås, Västerbottens och Sveriges scener igen. Vi ser fram emot att släppa vår nya CD framöver. Hoppas ni också ser fram emot det!

Om ni vill se fler bilder från Makedonienresan, så har min käre vän Göran från Süperstar Orkestar lagt upp bilder på deras hemsida: www.superstarorkestar.com

Ha det bra och tack för denna vecka!

Hälsn. Kicki


Kommentarer
Postat av: Kicki

Dobro vece
Jag beklagar. Det var många slarvfel för att vara en text skriven av en svensklärare. Det var nog för bråttom när jag skulle iväg på repet. Hoppas ni har överseende...
Kicki

2007-10-07 @ 22:43:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0