Jag har världens bästa jobb!

Det låter kanske överdrivet, men innan veckan är över kommer ni nog att hålla med mig. Jag heter Christina Andersson, är 33 år och kommer ursprungligen från Arvidsjaur. Som så många andra arvidsjaurbor flyttade jag till Umeå för att plugga och blev sedan kvar. För mig skedde detta hösten -93.

Till vardags träffar jag människor från hela världen, både män och kvinnor i olika åldrar, från olika länder, kulturer och religioner. Jag är lärare och översättare och undervisar i svenska för invandrare, gäststudenter/-forskare, utländska företag, fotbollsstjärnor m.fl. Mina elever har genom åren varit både språkprofessorer och analfabeter, människor från 8 till 88 år. Mitt jobb är otroligt intressant och lärorikt  och jag får helt klart perspektiv på min egen tillvaro. Actionfilmer har blivit överflödiga och jag brukar säga att om jag lär mina elever en bråkdel av det de lär mig, så får jag vara nöjd.

På fritiden sjunger jag och spelar klarinett i Mullin Mallin. Vi är sex tjejer/brudar/kvinnor...(?) som sjunger musik från Balkan och övriga Östeuropa, gärna romsk musik.
Mitt intresse för Balkan och balkanmusik tog mig förra veckan till Makedonien. En otroligt intressant resa som jag har tänkt berätta mer om under veckan. Jag kan lugnt säga att jag är full av intryck! Det var en resa som jag förmodligen aldrig kommer att glömma.

Nu iväg till guideutbildning! Jag har guidat tyska turister i Umeå och längs Inlandsbanan några gånger och det är riktigt kul. Ser fram emot att lära mig mer.

Ha en fin kväll!
/Kicki

Kommentarer
Postat av: Hak

Makedonien har Europas häftigaste flagga, tycker jag.

Postat av: Mamma

Fin bild :-)

2007-10-02 @ 09:24:15
Postat av: Anja

Hatten av för dig! Helt underbart att du har balkan-genen i dig :)
/ Balkangirl från Bosnien

2007-10-07 @ 16:47:00
URL: http://veenus.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0