Fin Ful va ?

En  lång dag ....

Har haft studio Kurs med finska föreningen här i umeå idag klev up kl 8 vilket inte är det vanligaste för mig då jag oftast spenderar mina nätter i studion. Hur som helst så gick det bra och var trevligt en ny upplevelse. Dom bjöd på fika så klart och jag märkte hur mycket skilldnad amn kan göra med så lite och vilket intresse folk vissade bara dom fick möjligheten, vi blev även intervjuvade av finska radion hoppas det blir något bra av det.

iaf tack till er som ordnade denna kurs vi kommer gärna åter.


sen vill jag skriva lite angående norrland operan och det så kallade barrikadbyggandet emot det huset.
Jag hör inte ofta folk prata illa om huset och dess verksamhet utan snarare tvärt om däremot väljer jag väldigt ofta att använda norrlands operan som exempel. Grejen är ju trots allt den att det är folk och verksamheter som hugger uppåt som ofta kritiserar andra verksamheter eller pekar på tex norrlandsoperan titta vad dom har, varför får inte vi något, dom får 3 miljoner, vi vill ju bara ha 10 000 kr, Vad är det för fel på tex pop punk hip hop musik ? varför är opera teater och den så kallade fin kulturen så mycket mer värd ? och väldigt ofta är störe verksamheter villiga att prata om saker hur ska vi ändra det, hur ska vi nå ungdomar, vi är öppna för allt, gemenskap bla bla bla skitsnack enligt mig. Händer det något ? Nej och det kommer troligast förbli så... 

Kläder kläder kläder är man man för att man bär slips ibland ? kalla mig då pojke... Jag är 23 år gammal har aldrig i hela mitt liv burit slips. Jag har prövat det har jag, men det passar inte mig det känns inte bekvämt.

Jag bryr mig kanske inte så mycket jag går på fin resturang med mjukis byxor jag mosar min potatis till potatis mos jag pratar samma språk bland folk från " fin kulturen" som med mina vänner på ålidhem.

jag har varit på en del möten m,m där man pratar i en massa konstiga termer använder försvårade ord och jag tror ärligt talat det är för att hålla folk utanför. Hur ska jag kunna ha en åsikt om något jag fattat 20 % av. Hur ska en kille eller tjej som inte bott i sverige hela sitt liv förstå detta språk. så snälla ni som känner er träffade tänk på det snälla jag vill förstå. Om vi alla förstår varandra så kan vi sammarbeta det går inte annars jag kliver inte in på ett 2014 möte och drar av den värsta slangen jag kan. Jag väljer enklast tydligaste sättet att få mig förståd på det rä väl så man når ut till mer folk. 

så hädan efter skippar vi fin snacket va ?



Jag vill passa på att förklara min syn på fin kulturen eller utrycket.
Dom personer som anser att det finns fin kultur och ful kultur är bland dom mest egen kära trångsyntaste idiotiskaste människor som finns och borde inte få arbeta med kultur... 

nee nu ska jag göra lite idielt arbete som vanligt för ful kulturen 


PS... tack för era kommentarer känns kul att folk bryr sig om vad jag skriver även om ni kritisserar eller håller med.


Förstå mig inte fel jag tycker norrlandoperan rockar !!! teater knäcker !!!
Dans är det bäsat som finns efter musik  :)!!!! 
ni förstår nog har inget emot något alla har sitt eget sätt att tänka och utrycka sig
jag är bara emot folk som tycker dom är bättre och viktigare än andra!
 

one love peacee

kör din insats för kulturen på måndag gå fram till disken på burmans musik (som är den sista bland riktiga skivbutiker i centrala umeå )och köp dig ett exemplar av 
Gloose - Best Kept Secret... den är värd 50 kr garanterat 



snipp snapp slut dax att signa ut...      

  

Kommentarer
Postat av: Hami

Mycket bra skrivet käre broder.
När kan jag vänta dig ner till Hufvudstaden då?
Har ett riktigt TUNGT projekt till Gloose iaf på gång.
Ringer dig lite senare ikväll..,
och till er som läser detta, håll utkik efter kommande låtar med gloose ni kommer förmodligen hitta en gästartist ni ALDRIG trode Gloose skulle jobba med iaf... Som sagt innom musik eller kultur finns inga gränser utöver dom vi själva sätter upp.

Respekt till de som hjälper till med att göra något kreativt för umeås ungdommar!

// Arita Productions & Get Loose

2007-10-21 @ 11:58:24
URL: http://www.glooseonline.com
Postat av: Tomas Wennström

Hej och tack Jesse för dina kritiska synpunkter och goda förslag. När det gäller fin- och fulkultur så använder jag aldrig dessa begrepp. Det finns massor av olika sorters kultur; hip-hopkultur, hårdrockkultur, klassisk kultur, teaterkultur, danskultur, filmkultur, samisk kultur, persisk kultur, finsk kultur och massa, massa andra spännande kulturer. Det är det som är roligt och utvecklande med kultur. När kulturen är som bäst, så erbjuder den oss olika sätt att uttrycka oss och lär oss människor att förstå oss själva och varandra.

Jag brukar ibland tala om populärkultur (som ofta är mycket populärt bland ungdomar) och traditionell kultur (som ofta gillas av oss som är lite äldre). Men det ena är inte finare än det andra. När du har blivit äldre, så kommer antagligen hip-hop höra till den traditionella kulturen. För det enda vi vet är att vi alla blir äldre på ont och gott.
Men, som sagt, kul att du ville vara med och berätta vad du tycker. Jag kommer i alla fall att fundera hur vi kan uppvärdera den kultur som du och dina kompisar utövar och representerar.

Stå på dig, annars gör någon annan det!

Tomas

2007-10-21 @ 14:59:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0