Samordnad marknadsföring i Umeå

image269

Danny deVito i gäst i Karlovy Vary

Hur ska Umeå Internationella Filmfestival marknadsföras? Är det viktigt för Umeå att ha en filmfestival som ger avtryck i hela Sverige eller är det en intern Umeå angelägenhet?

Det finns representanter för bägge uppfattningarna omkring mig i stadshuset med omgivningar. Somliga menar att det är ingen större skillnad på en filmfestival eller vilken ideell förening som helst. En del är intresserade av film och andra av frimärken. Vad är det för konstigt med det? 

Göteborg anser säkert att filmfestivalen är en betydligt större angelägenhet för Göteborgs Kommun, näringsliv, image än andra ideella föreningar.  

Själv fick jag erfara att ett uttalande om en besvärlig ekonomisk situation för Umeå Internationella Filmfestival till VK (jag kunde inte låtsas att det finns stora ekonomiska problem när de ringde upp) fick notiser i både DN, Norrbottenstidning och sannolikt i ett stort antal andra landsortstidningar. Slutsatsen är att kultursidor och nyhetsbedömare ser Umeå Internationella Filmfestival som en betydligt viktigare aktör än vilken förening som helst.  

Vilken betydelse har en stark och omtalad filmfestival för Umeås image? För den kulturhuvudstad aspirerande Umeå är det sannolikt väldigt viktigt.  För filmälskare, filmskapare, filmbransch m. fl finns det en samlingspunkt. Umeå tar ett aktivt kulturpolitiskt ansvar för kvalitetsfilm som inte visas av SF. För alla som är ute i nattlivet finns det något att samlas runt.För krogar och pubar innebär det fler besökare. Imagen av den unga staden där det alltid händer mycket och där visserligen allt stänger kl. 02.00 men innan dess är det fullt ös.

Alla vet vi att studentrekryteringen kommer att bli tuffare framöver (åtminstone så länge högkonjunkturen håller i sig). Fler utländska studenter önskas. Kanske kan filmfestivalen vara en av många nycklar för att studenterna till sist ska flytta till Umeå. 

Umeå borde lära sig mer om eventmarknadsföring. En festival ska vara som en karneval. Fullt med bandroller och reklam, överallt går det att läsa om vad som händer i festivalen. Hela staden är på fötter för att möta en och annan kändis (förutom vänner och bekanta). Atomsfären är fest hela veckan. Det ska finnas något för alla. Stor eller liten, filmkunnig eller inte. Marknadsföringen måste alltså bli en angelägenhet för hela kommunen.  

Stärk Umeås image på kulturområdet genom att satsa på eventmarknadsföring. Och framförallt var stolt över det som görs. Genom en samordnad marknadsföring kan det bli storverk.  


Bifogar  några bilder som Thom Palmen har tagit i Karlovy Vary (Tjeckien). Det handlar om marknadsföring.

 

 image271


image272

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0