Fonder, stipendier, eu-pengar och anbudsförfaranden.

-Inom det litterära har det länge funnits en litteratursyn som nedvärderar teman med an­knytning till kvinnors erfarenhetsvärldar. Det är också ett faktum att kvinnors berättande i många sammanhang än idag hamnar i skymundan jämfört med mäns berättande och att läsandet av kvinnors texter i alla tider har styrts av traditionella föreställningar och för­väntningar, som t ex synen på vad som är manligt och kvinnligt. Och inte minst, kvinnors historia är också starkt kopplad till kvinnors identitet och utveckling.

 

Därför är det särskilt viktigt att vi i Robertsfors, Västerbotten inleder ett arbete som går ut på att införa kvinnoperspektiv på vår historia och lyfta fram kvinnors arbetsliv i Roberts­fors kommun på 1900-talet som annars riskerar att försvinna.-


Just dessa rader har jag fått hjälp med av Helen Doctare som kört ett liknande projekt uppe i Norrbotten. Har hela våren hållit på med att formulerat och skrivit ihop en projektansökan. Hur mycket tid kan man lägga ned på en ansökan? Hur mycket tid är rimligt? 

Om jag skulle räkna på hur mycket tid jag lagt ned i pengar/lön så blir det stora summor, alldeles för stora summor för att det är rimligt. Pengar som jag aldrig kommer att få eftersom det aldrig tas med budgeten. 

Alla timmar som jag lagt ned på att letat rätt på fonder och stipendier. Pratat med folk från Länsstyrelsen, Jordbruksverket, museum, kommunen, Holmen Skog, Vattenfall etc. Alla NEJ som man får, alla samtal till fel personer och väntan på att bli uppringd etc. 


Men jag får också JA!!!

- Ja, skicka in din ansökan så ska jag titta på den och jag återkommer om jag tycker du ska trycka lite hårdare på någon punkt. 

Detta betyder för mig mer arbete eftersom jag åter igen måste skriva om projektets syfte och mål, spetsa till det åt det håll som mottagaren vill ha det. Fast man tycker att man skrivit ut det i klartext i flera andra stycken. 

Sedan att projektet ligger på mottagarens bord och skall godkännas. Jag ryyser.., det behövs bara att mottagaren har haft en dålig morgon. Man försover sig, bussen är försenad, mjölken är sur, rödljus som aldrig slår om till grönt, mascaran som rinner ner på kinderna av regnet, barn som trilskas, chefen som inte förstår problemet, ont i huvudet, sol ute och man måste jobba inomhus, försäkringskassa som ifrågasätter senaste sjukskrivningen, e-mailen är död, inget har fyllt kaffemaskinen, minst 50 tjocka projektansökningar att läsa ? den ena värre än den andra?. orka orka orka orka 


Jag vill inte låta min framtid ligga i händerna på någon som är trött och inte finner det jag brinner för, lika intressant etc. Ja visst har jag förståelse men jag vill inte få AVSLAG, inte idag, inte igen. 

Att min framtid ligger i händerna på andra känns otroligt nervöst. Jag blir så frustrerad över tröga organisationer, långbänk och människor som inte kan fatta eller törs fatta snabba beslut. 
 

Tur att jag inte är Forskare, de tillbringar mycket tid med att söka pengar ? hur orkar de?
 


Anbud
Samma sak gäller när man ska lägga in ett anbud. Eftersom jag driver ett projekt som heter Hälsosammare företagande;  ett projekt för småföretagare, så får jag hela tiden höra detta dilemma om just anbud. 


Man lägger ner en hel veckas jobb på att ringa runt för att få prisuppgifter, leveranstider för att räkna ihop en vettig budget. Sedan plitar men ner alla uppgifter och skickar in anbudet. Väntar på besked som för det mesta dröjer. 
 
-  Tyvärr du fick inte anbudet eftersom någon annan ligger lägre i pris. 

Hur sedan den andra överhuvudtaget kan lägga ett lågt anbud förstår man inte. Vilken kostnad har de tullat på, sin egen timpenning?
 


Då visar det sig att det är de stora drakarna som åter igen fått anbudet, för att de är billiga. Kan köpa in större leveranser och får bättre priser etc


 Hur surt är det?
En kollega till mig hade suttit med en tjänsteman och fått hjälp att lägga in ett anbud. Han frågade rakt ut om det var lönt att han lade in ett anbud eller om det redan var klart om vem som skulle få det. Uppköpet skulle göras nu år 2 eftersom kontraktet gått ut för första året.Han fick beskedet att det var bara att lägga in anbudet vilket han då gjorde. Men fick senare besked att han inte fått det så av ren nyfikenhet besökte han tjänstemannen på sitt rum. Fick då reda på att man valt den som de hade haft inne år 1, som helt enkelt dumpat sitt pris ordentligt. En person som hade gått en två veckors kurs i ämnet och hade halv sjukpenning. 

Min kollega frågade då om han som har flera års erfarenhet, har flerårig utbildning i ämnet inte ansågs som mer kunnig än den som man valt.  Han fick bara till svar att det inte var kvalitén man var ute efter utan PRISET. 

Ja vad gör man, när man väljer efter pris och inte efter kvalité.

Det finns de som använder sina egna erfarenheter och blir salig på sin tro, präntar ner en affärsidé och startar ett eget företag men som inte riktigt räcker enda fram.  Utbrända som blivit friska leder andra utbrända etc. Ibland funkar det men många gånger så blir man för empatiska att man tar på sig deltagarnas problem och börjar bli vidbrända igen. Hur många massörer finns det som gått en helgkurs och sedan masserar för 200 kr i timmen? Mmmmm efter skatt, egen avgifter får man 50 kronor i fickan. Vem klarar sig på det? 

I min bransch ,hälso- och friskvårdsbranschen, finns det många oseriösa, som går helgkurser och dumpar priserna -  that´s life.  När de lägger in anbud, är billigast så ser man inte till kvalitén. Man är retsamt ointresserade av hur själva jobbet görs så länge det är billigt.


Solen lyser med sin närvaro och jag njuter av den blå himlen.  Ta vara på dagen folks...och er själva


image249

Kommentarer
Postat av: Syster Dyster

Ibland så finns det förstudiepengar att få. DVS att man kan göra en förstudier och ansökning till större projekt. Det kan ibland vara värt att fråga om det ex vis på Länsstyrelsen. Det ger en lite möjligheter att få finansiering till att jobba fram större projekt.

2007-07-03 @ 11:46:42
Postat av: Lisbet Olofsson

Åhh nej...och det säger du nu först....
Ska inte syster ystrar dystrar säga det före jul.
Fast jag har en känning av att skriva projektansökan för att göra en förstudie också kräver sina timmar före etc.

2007-07-03 @ 14:31:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0