Mord för konsten

Först ett litet svar på kommentarerna från gårdagens inlägg.
Att se vår tillväxt som en tillgång till fattiga länder är ju intressant.
Vi tror att blommor växer på oljefält. Nu parafraserar jag, Förmodligen räcker det med att tatuerar en sol på ett anus för att kunna skita ut pärlhalsband. En oskyldigt dömd kryper genom kloaker till sin frihet och  något vackert växer fram ur skiten.

Bistånd, tillväxtens avföring, är den farligt överviktiges tarmproduktion satt i mekanisk produktion.


cloaca
Bildlänk



Belgiske konstnär Wim Delvoye har skapat Cloaca som imiterar den mänskliga matsmältningssystemet. Den matas med vanlig mat och skit kommer ut i andra ändan. Slutprodukten förpackas och säljs.

Vackert är det när vi sprider ut det vi har lärt är bra för vårt samhälle (nu kanske jag fokuserar lite väl mycket på bajs och olja men jag slutar snart). Coca Cola kan ha rätt i att producera sin läskeblask där det råder vattenbrist eller inte oroa sig över att förorena vattentillgångar, allt tack vare konst.


cokewater
BildLänk


Ovan konstverk skapar dricksvatten av Coca Cola. Konst ska rädda oss från oss själva och ge oss fortsatt tillväxt. Fantastiskt! Utan konst skulle vi inte kunna tänka rätt. Vi väntar på nästa stora idé som ska ändra hur vi ser på saker, ändra hur vi förhåller oss till världen, ändra världen utan att behöva bli av med vår älskade tillväxt.

Konst som ska ändra hur vi förhåller oss till vår omgivning har bara ett aber. Den påminner oss samtidigt om vår otillräcklighet i karaktär. Denna påminnelse bedövar just den belöningsfunktion i hjärnans som behövs för att kunna förfara över livet i dagen. Påminnelser klarar vi inte av, samtidigt behöver vi igenkännande, vi kan leva sida vid sida för att vi vet att vår närmaste granne lever likadant.


wifi
Bildlänk


En trådlös uppkoppling till bristande empati. Varje gång ett ord som mord, tortyr, våldtäkt, virus mm. dyker upp i nyheterna får du en liten elektrisk stöt.


flyelectrocution
Bildlänk


Vi ändrar förstås ingenting om inte det slår direkt mot vår personliga ekonomi. Låt mig föreslå ett konstprojekt. Säg att du på fullaste allvar tycker att orättvisor, föroreningar och angrepp finns i din värld. Säg att du på största djup vill ändra på det. Objektet ovan är en relativt vanlig insektsstekare. Varje gång en fluga blev avrättad gick strömmen en stund i utställningslokalen.

Mitt förslag går ut på att höja matpriser lite i alla affärer varje gång någon dör av svält. Avsluta konstprojektet när det hela blir ohållbart. 

Utmana det jag säger. Dina kommentarer tack. Dessa texter arkiveras, tillgängliga en bra tid framöver. Se till att du inte tillåter mig om du känner att jag inte bör tillåtas.



Kommentarer
Postat av: Konny

Även jag gnäller ofta på sakernas tillstånd, men ibland måste man försöka vara positiv också. Livet kan inte bara bestå av samhällskritik. All kultur behöver inte syfta till eftertanke och förändring av grundläggande ekonomiska strukturer.

2007-01-16 @ 08:50:09
Postat av: Andrea

Jag tycker att inläggen är bra men konst är också
något som kan ge livsglädje. Det finns konst som inspirer oss till ett bättre liv. Jag håller med Konny. Försök att vara lite mer positiv. Man kan ändra människors liv genom godhet. Var är lösningarna till alla problem som lyfts fram? Hur skulle du vilja se kultur i ditt utopi.

Förslaget om mat som blir dyrare när andra dör av svält tycker jag är intressant. Också tanken att avsluta projektet när det inte längre är hållbart leder oss automatiskt till tanken att det är ohållbart redan efter första prishöjningen.

2007-01-16 @ 12:38:01
Postat av: Erika Chotai

Alltså, gud vad den där gubben med alla dockor på sig är äcklig! (bajsmaskinen är ju också en aning skum! har ni sett på "tillbaka till vintergatan" när henrik förklarar att det är toalettavloppet som leder in i apparaten de tillverkar rymdmat i? hi-hi)

2007-03-08 @ 00:39:42
URL: http://kamiljont.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0