"I konst finns inga skolor, bara sjukhus"

Som respons till kommentarerna i gårdagens inlägg erbjuder jag följande:

Nej, all kultur behöver inte syfta till eftertanke och förändring av grundläggande ekonomiska strukturer. Tack och lov för det. Utifrån mitt eget argument finns det väl inget som är så självmotsägande som konst som genom sin kraft att skapa uppmärksamhet, gynnar den ekonomiska tillväxt den syftar att kritisera. Men jag måste säga att konsten har uppgifter. Delvis att vara motsägelsefull om inte helt fel. Konst har som skyldighet att skada sig själv, att brännas för ombyte. I konst finns inga skolor, bara sjukhus.

Jag kan vara trivial. Det har sina poänger, visa konst bara för uppvisningens skull. Vada i världen mellan design/konst/fotografi/reklam. Men bara idag, jag har lite annat jag vill ta upp imorn.

Konstens födelsedag idag. Någon på 60-talet i Frankrike tyckte att just den 17 januari fyllde konsten en miljon år. Gå till Scharinska ikväll eller streama Moderna museets fest om ni inte tror mig.
Bilden har inget med konstens födelsedag att göra.


Hope and Fear

 
82793-104
Bildlänk


Om nydanande bryter mot rådande kvalitetsuppfattningar se då fram emot en ökad status för det som har så låg status idag. Barnkultur eller kultur för barn. Vill du vara i spetsen av nästa våg av kulturell elitism, låt barn säga åt proffsen hur de ska göra sitt jobb. Du som gillar kultur och tillväxt, fråga dig själv var de riktigt goda idéerna är. Det är i alla fall inte i arkivet.

Klicka på länken ovan för fler fotgrafier




Dropspots




Dropspots är platser där folk lämnar saker, och hämtar saker. Vad det nu må vara. Hitta en Dropspot nära dig, ta med dig något för att lägga där och det ska finna något där för dig att hämta. Finns inget där har förmodligen någon tagit utan att ge, spelar ingen roll, lämna ditt så har nästa person något att byta mot. Det finns en Dropspot i Umeå. Se länk ovan.




The Interstitial Space Helmet

82793-109
Bildlänk


Projicera ditt eget ansikte för at vara någon annan. Ingen förklädnad är så bra som den du redan går och bär på.



The Lovers




The lovers. Två ihopkopplade datorer: Den ena infekterat med ett virus som sakta smittar den andra, med klassisk romantisk poesi.



Iso-phone

82793-110
Bildlänk


Iso-phone. För förhöjd telekommunikation genom en isolering av sinnena. Här tror jag att vi kommer att upptäcka att det finns liv på jorden.



Human Locator

82793-107
Bildlänk

En kamera som känner av mänsklig närvaro och kan programmeras att agera utifrån din rörelse. Här har man sett stora kommersiella möjligheter, men konsten lånar så småningom från reklamen.


Hur känns det nu? Har glädjen kommit tillbaka? Har jag visat saker som skänker kultur till kulturen?
Imorn blir det mer skit om allt skit.


82793-110

Kommentarer
Postat av: Isaksson

Jag gillar kostymen! Kan man köpa såna där "barnkläder" någonstans?

2007-01-17 @ 14:55:51
Postat av: Lars Cuzner

Kolla länken. Det finns fler kläder där, en mössa av öron, en klänning av barbiedockben. Lite svårt väl inne på sajten, men det finns en liten pil längst ner till höger på skärmen. Tryck på den.

2007-01-17 @ 17:25:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0