Flygare

I går åkte jag på sightseeing för att titta på några villaområden. Chauffören av deras samrådsbuss var Esa en som nyligen tagit flygcertifikat. Jag tror han trodde sig vara i ett plan, fast han körde bussen. Jag tror han missade att bromsa till varenda vägbula vi passerade. Vi som satt bak i bussen studsade upp och slog huvudet i taket. Esa pratade på och pekade åt sidorna vilka hus det var vi passerade. Tänkte ta lite foton men det var omöjligt för det skulle bli fartränder på varenda bild. Efter en timme då vi kört genom de flesta nybyggda villaområden runt Oulu så stannade vi på ett trevligt café. De hade en underbar äppelkaka med vaniljsås. Vi åt sakta och snackade om skillnader och likheter mellan våra städer. När vi sedan åkte till kontoret så avslutade Esa med att köra mot rött ljus och han började undra varför gångtrafikanterna gick mitt framför hans buss. Det slutade med ett gott skratt av vi andra i bussen.

I dag har jag undervisat 40 elever som går det tredje året på Polytechnical institut i Oulu. De ska bli energi ingenjörer. Jag berättade under en timme om vilka krav vi har i Sverige just nu och vad som gäller efter sommaren. Det gick bra, de orkade lyssna och ställde sedan frågor till mig i en kvart. De som ställde de flesta frågorna var lärare på institutet (5 st). Svårt ibland att hitta fackuttrycken på engelska men de verkade nöjda efter genomgången.

 

Tror jag ska ta en varm bastu i kväll för det är kallt här i Oulu – 23 grader i dag och jag behöver slappna av nu.

 

Vänliga hälsningar

Christer Svärling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0