Martin Paju - Blogg: Folk- och Världsmusik

Jag vet inte hur mycket du känner till begreppet Folk- och Världsmusik men jag hoppas att Umeåregionen blir en riktig hotspot i den genren. Jag har i omgångar varit engagerad i Umeå Folkmusikfestival som innehåller en stor bredd av artister. Både internationella och lokala.

Den Västerbottniska folkmusiktraditionen är under starkt utvecklingstryck med influenser från många håll. Allt sedan Burträskara (324 träffar på Google) tog den svenska publiken med storm under 70- 80 talen så är Västerbottnisk folkmusik känd i breda kulturkretsar.  Norrlåtar från Luleå (3510 träffar på Google) är en annan företeelse som tog ett stadigt grepp om Kultursverige, men som stämplas, ofta orättvist, som en representant för proggrörelsen. Många svenska folk- och världsmusikartister uppfattas som oppositionella i det kulturkonservativa Svedala och ändå sysslar de med ren och skär spelmanstradition. För Dig som inte har koll, kan jag berätta att det under den sk. folkmusikvågen ofta slog gnistor mellan nyskaparna och traditionalisterna. Folkmusik skulle offentligt spelas på fiol och i folkdräkt. När syntar, bleckblås och afro-trummor började synas på scen, mullrade det i spelmanslagen.

Här i Umeå har folk- och världsmusikintresset alltid varit stort. Om det är en effekt av det "röda" Umeå eller rent kvalitetstänkande hos västerbottningarna vet jag inte men faktum är att Umeå Folkmusikfestival i februari alltid dragit en stor publik med stor bredd i smakinriktningar, åldrar och kunnande. Jag tycker du ska kolla in festivalsajten som finns på www.umeafolkmusik.se/ och läsa om Umefolk 08. Umeås nya Folk- och Världsmusikfestival. Där finns det länkar till alla artister och annan festivalinformation. Jag vill särskilt rekommendera en konsert d 2 januari på Midgårdsskolan med Nordic och Kraja. Unga musiker från Umeå-regionen som är på väg upp på stjärnhimlen. 

Folkmusiken eller "Etno-musiken" är uttryck som starkast bitit sig tag i min kultursjäl. Jag gillar även klassiskt, jazz, visa mm. men utan jämförelse så har många artister inom Folk- och världsmusik visat sig otroligt kompetenta och man blir sällan besviken vid ett konsertbesök. Det känns särskilt roligt att Landstinget, Umeå kommun och Västerbottensmusiken AB tar de egna traditionerna på allvar och stimulerar till nyskapande. Botnia Musik satsar särskilt på ungdomar med UFO (Ung FolkmusikOrkester). 

Vi höres

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0