Jul på ALVA

Ack, var finner jag

i vinterns tid blommorna, och var

solskenet

och jordens skugga?

Murarna står

tysta och kalla; i blåsten

klirrar vindflöjlarna.


Ur Hälfte des Lebens

av Friedrich Hölderlin


Ibland sägs det att mörkret, skogen och kylan danar oss här uppe i norr. Kanske är det så, kanske inte. Men. När längtan blir för stor efter en vit jul så gäller det att bekämpa mörkrets makter. Själv så gör jag det med ljus och böcker. Allt doftande grönt som kan uppbringas såsom grön mossa, en- och granris hamnar utanför huset eller ännu hellre inomhus.


Ljuvligt julstök är också ett bra sätt och det ägnar vi oss åt denna vecka när vi firar jul på ALVA. Jag heter Ann Helen Littbrand och jag arbetar med Kultur i vården inom Västerbottens läns landsting. Jag är stationerad på ALVA kultur. ALVA är ett nyöppnat kulturcentrum på Norrlands universitetssjukhus. Här finns ett bibliotek, ett rum för konst och rörlig bild. En lugn vrå och en aktivitetsyta med plats för workshops och framträdanden. Med olika former av kultur vänder vi oss till patienter, närstående samt personal anställd inom landstinget. Idag har vi haft allsång, workshop i att trycka julpapper och rimstuga därtill. 


Bilden av konstverket Röd Orkidé finns på ALVA kultur och är skapad av Monica Larsson.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0