Sista inlägget för mig

Under sommarens sista skälvande semestervecka var jag och Lukas, min tvåårige son, ute och cyklade. Vi var på väg hem genom de västra stadsdelarna och när vi kommit nästan ända fram hörde vi någon spela dragspel inne på en gård. Där, på en bänk, satt en äldre man i hatt och spelade i skuggan av en björk. Nu är det ju ganska ovanligt att man ser sånt, och jag och Lukas var på vårt mest avspända semesterhumör och dessutom intresserade av vilka som bodde i grannskapet, enär vi är ganska nyinflyttade, så vi vek av från vägen och in på gården.


Vi pratade en stund om dragspel och mannens uppväxt på landsbygden, han spelade Hammarforsens Brus från 1935 för oss och gav oss därpå följande visdomsord: ”Det enda målet människan bör ha är att uppnå harmoni.” Vi höll med och sen cyklade vi hem och jag fortsatte att skruva altan på baksidan.   

 

Fredag, i dag är det min sista dag på bloggen. Nu börjar saker och ting falla på plats när det gäller höstens första Kultur på Campus arr; samarbetet med Umeå Filmfestival som äger rum på tisdag. I det batteri av kortfilmer som kommer att visas i Aula Nordica ingår den prisvinnande Undressing my Mother. Vi har också stärkt våra egna led inom Kultur på Campus med en ny medarbetare, ett måste när apparaten växer.


 

Men det där om att människans enda mål bör vara att uppnå harmoni, visst är det ett mål värt namnet. Men det är också ett mål som det är rätt svårt att jobba helhjärtat mot - det är så mycket som kommer emellan hela tiden. Och på tal om mål, hoppas att juryn fattar rätt beslut och att Umeå blir Kulturhuvudstad 2014.

 

Gör vad du kan för att det ska bli så!



 Jonas Ericson

Kommentarer
Postat av: Ynos

Jag kan tänka mig att det nästan inte finns någon som kan spela dragspel om 20 år, när din son har blivit vuxen.

2006-09-01 @ 18:36:57
Postat av: linalu

ja det där med harmoni är något vi kan kämpa mot, frågan är bara hur vi definierar det. just nu sitter jag och lyssnar på steve dobrogosz och berit andersson medan jag fösöker få ihop veckan som kommer. kan harmoni vara att ha ett mål eller är det bara när vi når målet? med alla val vi kan göra idag tror jag att om du hittar något att kämpa för kan du nå harmoni. sedan, eftersom vi ska ta ansvar för våra val, mår vi dåligt om vi väljer fel. därför blir valet ännu svårare och frågan om det i detta fall blir fritt? ja, det där med fria val....

jag tror dock att ett mål som att få Umeå till kulturhuvudstad 2014 inte är ett mål vi kommer att ångra. jag ska försöka dra i de trådar jag kan.

så himla kul vore det.

2006-09-03 @ 20:13:37
Postat av: lina

har plan a revolution en hemsida?
var ska ni spela mer i sommar?

=)

2008-05-25 @ 21:53:57
Postat av: Thomas

Hej,



Vi har en MySPace-sida: www.myspace.com/planarevolution.



Nästa spelning blir mest troligt på Musik vid Havet på Norrmjöle havsbad månadsskiftet juli/aug. Sen väntar Stärkesmarkfestivalen den 9 augusti... Blir en klassiker.



/Thomas

2008-06-10 @ 11:41:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0