Oron på bron

Cyklade längs älven i lördags och nedanför Backens kyrka finns en bro som enligt skylten heter Storgrovbron. Nu såg jag att någon fiffig person tänkt till och skrapat bort stapeln från b:et så att det blivit ett o och nu står där alltså Storgrov-oron.Ja men det är ju lysande! Det är ett jättebra Västerbottniskt ord, storgrov- oron. Det är inte någon fjuttig liten diffus Stockholms-oro utan just den oron, den stora grova, den som verkligen känns. Tänk er en mening som ” han hadd storgrovoron i hela jättekarlakroppen .”  Jättekarlakroppen har jag inte hittat på själv utan läst i någon av Torgny Lindgrens böcker, men håll med om att det är ett härligt ord.När en kompis till mig kom från Skåne till Umeå för fösta gången började hon skratta och undrade vad vi hade för oss här i stan. Hon sa ” ni har Krogen som heter Krogen, korvkiosken som heter Korven och ön som heter Ön! Har ni ingen fantasi?" Jag blev först lite putt för jag hade aldrig tänkt på saken...men vad kunde jag säga, hon hade ju rätt.

Funderar vidare och tänker att storgrov-oron är ett ord i samma anda, det är inte vilken liten oro som helst utan just den stora oron - skorgrov-oron! 
Dagen efter valet sitter jag själv här och känner storgrovoron, hur ska det nu gå här i landet...?
Vem är jag som skriver detta? Jo bibliotekarie på stadsbiblioteket sedan många år och som det hette i reklamen för flera år sen, jag är ju inte bara bibliotekarie utan mamma också. Har en flicka som är tio år. 
Det får vara allt för idag. Nu är det lunchdags och sedan facklig information om ett nytt lönesättningssystem.
Blir så glad av att solen lyser ännu en dag! / Maria


Kommentarer
Postat av: Jan Banan

Man måste onekligen hålla med om att vi är lite dåliga på att namnge saker här i Umeå. Den nya gång- och cykelbron över E12:an och järnvägen har man ju inte ens brytt sig om att ge ett namn.

2006-09-18 @ 14:29:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0