Äta ute

Sitter och tänker på den fina sommaren och alla härliga dagar man kunnat sitta ute och ta en fika eller äta en bit mat. 
 Umeå har verkligen förändrats om man tänker på att antalet restauranger och caféer har ökat väldigt de senaste åren. Tänk bara på hur Renmarkstorget förändrats på kort tid, alla restauranger som dykt upp som svampar ur jorden. Kul att det finns många olika ställen att välja på. Ja de kunde gärna vara flera!
Dock finns det ett ställe som jag inte förstår mig på eller snarare dess placering. Jag tänker på det som ligger inklämt i vinkeln på stadsbibliotekets baksida, mot Folkets Hus till, Trädgårn heter det visst. 
Alltså hur kan man få tränga in ett matställe så nära inpå en annan verksamhet, tätt intill bibliotekets fönster?
Till för några år sedan var det en trevlig liten oas, vacker att se ut på när man var inne i bibblan. Trädens löv får vackra färger på höstarna, varje årstid var vacker på sitt sätt! Det står fina stenbänkar där (ja dom syns ju inte nu förståss) och så fontänen förståss. Det var en fin plats att sitta på helt enkelt. 
Innanför dessa fönster är stadsbibliotekets barnavdelning och vår Ungdomshörna. Inte särskilt trevligt för de som kommer med sina små barn till barnavdelningen att sommartid se ut mot vuxna som sitter och dricker öl. Dessutom känner man sig väldigt instängd och kringgärdad av denna inrättning, de har satt upp ett svart stålstängsel runt hela alltet dessutom.  Det tas inte bort på vintern utan man känner sig lika instängd då som på sommaren.
Jag tycker att det är väl värt att värna om fina platser i city som inte är kommersiella, alltså där man inte behöver konsumera, inte ens köpa en kopp kaffe för att få sitta ner och ha det skönt!
Vackra platser helt enkelt! Det tycker jag att vår stad behöver, likaväl som restauranger och uteserveringar. / Maria

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0