Jag gillar lärare

Jag har sett dom.

Kille, över 30, slips, designglasögon, portfölj, mobiltelefon mot örat och byxben från någon av våra västa butiker. Svarta lågskor förstås.

 

På andra sidan en lärare, snus under mustaschen, låg tyngdpunkt, öronlappsmössa och med jättekängor som påminner om larvband.

 

Känner ni igen er?

Vem är bäst?

 

Jag har en uppfattning att läraren är bättre. Han/hon hjälper mina barn att bli bra medborgare, Designmannen vill bara ha mer pengar.

 

Men vi är bara människor som Karl-Alfred sa.


Nu till vad som händer:

Jo, kommunala skolan dräneras på elever eftersom en friskola öppnar.

Men är det ett bra vägval? Jag bara frågar.

 

Jag säger inte att det är fel men ibland får man känslan av att det är den enda vägen.

Och gympatimmen, vart faán tog den vägen?

Är det inte bra med folkhälsa?


 

Nu kan skolorna dessutom välja fickor för sig och pojkar för sig.

Herregud, 30-tal, 40-tal, 50-tal, jämställdhet, lära av varandra, respekt, Fredrika Bremer, rösträtt, kreativitet, utveckling, framåtanda, science fiction, Hets, alianer, kvalitet, fråga barnen, vandrande pinnar…..


 

Har upptäckt att ordet kultur inte förekommit i mina bloggar.

Nu kommer det: KULTUR.

Jag har alltid funderat över finkultur. Men då borde väl fulkultur också finnas?

 

Ungefär som hur man kan kalla en jättestor röd tomat för en grönsak?

 

Vi ses i morgon

Ha´re

Lars


Kommentarer
Postat av: Binke

Lärare. Det finns fantastiska lärare och så finns det lärare som borde ha valt ett annat yrke. Generellt sett, så finns det nog ingen yrkesgrupp som gnäller så mycket som just lärare. Men gnället är säkert befogat i många fall. Lärare i svensk skola är nog det mest utsatta yrket också, kanske näst efter polisman i Bagdad. Men, som sagt, det finns fantastiska lärare.

2006-11-12 @ 09:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0