Från det ena till det andra

Är imponerad över Vårdcentralen på Ridvägen. Blev uppringt inom en minut och fick tid hos läkaren samma förmiddag. Allt bara för att jag fortfarande inte repat mig efter halkolyckan förra veckan, utan bara blivit sämre. Dessvärre är det inte så mycket att göra åt annat än vila och fortsätta med två alvedon och en ipren var sjätte timme och halta sig fram i sakta lunk.

 

Hade dock bestämt mig att oavsett vad så skulle jag ta mig till Stadsbiblioteket för att lyssna på Birgitta Englin, Riksteaterns VD. Hon skulle prata om jämställdheten inom scenkonsten som hon granskat. Jämställdheten är inte en rättvisefråga utan en utvecklingsfråga påpekade hon. Vi ska ju tänka på att vi fick rösträtt först 1921. Alla höll inte med henne när hon menade att konstnärlig frihet inte inskränks av jämställdhet. Det som jag tyckte var intressantast var beskedet om att Riksteatern påbörjat ett samarbete med Östgöta teatern kring ett antal 1800 tals kvinnliga dramatiker. Dessa var på den tiden mer spelade än Strindberg. Ska bli spännande att se vad som kommer utav det. Som tack för sitt anförande fick hon Kent Lundholms bok Konungarnas Konung från Baklandet av Riksteaterns ordförande Lena Sandlin Hedman.

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0