Söndag och sol

Jag har ett romanmanus liggande. Hela storyn har varit någotsånär klar i ett halvår och jag har fått både klartecken och förslag till förbättringar från förlaget. Vårterminen har gått och jag har haft så mycket jobb både i skolan och överallt så jag har låtit laptopen ligga. I stället bestämde jag mig för att sätta i gång så fort skoltermnen tar slut.

Jag jobbar halvtid som lärare så för  min del har skolterminen tagit slut nu.

I morgon är en ny dag. Då ska jag sätta i gång med att fördjupa min relation till min huvuderson, en kvinna som fått en gudomlig ingivlese om att det är hon som ska bli vald till Svenska Akademien nästa gång det är aktuellt. Jag har hållit på med idéen i över ett år och nu har verkligheten hunnit ikapp dikten. Snart är det aktuellt eftersom en av verklighetens ledamöter gått bort. Det ställer mig inför en fråga, hur ska jag nu förhålla mig till ämnet? Det här ska ju bli en rolig bok, hade jag tänkt.

Min huvudperson bor i en framtida Umeå. Hon har en lägenhet i ett av höghusen på Öbacka 2 (de som inte ens är byggda än) med utsikt över älven åt ena hållet och det nya Resecentrum (som inte heller är byggt) åt andra.

Men i dag är mina projekt av annat slag.
1. Såga till ben i lagom höjd till hyllan jag skruvade ihop och sedan lasta i böckerna.
2. Min kompis ska permanenta mitt hår. Herregud, ska jag verkligen??
3. Idga lathet.

Och i går:
Det blev en heldag på Norrbyskär med massor med folk, vernissage och middag. Och varmt och skönt.

82793-10

Mats Glanz ger oss en exklusiv guidning och fascinerande berättelser om Norrbyskär förr.

Mats är en av mina äldsta vänner här i Umeå, i tre år var vi klasskamrater  på utbildningen och gjorde massor med projekt ihop.

82793-12

Otroliga modeller av ön.

82793-11

Man skulle vilja gå omkring där som en miniatyrmänniska.


Ja, tack för mig, jag tror på Umeå. Nu lämnar jag över stafettpinnen till en jätteduktig kille. Jens Choong som jobbar med både film och teater.

Puss och kram.
Solja


Kommentarer
Postat av: Atari 2

Jag har funderat på en sak om det här med att inviga konstutställningar. Varför brukar det alltid finnas salta pinnar när det är vernissage?

2006-06-19 @ 08:10:52
Postat av: Solja

Jag tror att dom är lite mindre kladdiga än tillexempel chips... Inte för att man skulle kladda på tavlorna, men ändå.

2006-06-19 @ 13:28:36
Postat av: Atari 2

Bra svar. Att gå på vernissage är alltså som att gå på bio - man måste tugga på nåt för att upplevelsen ska va total.

2006-06-22 @ 08:44:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0