Djup och bredd

Jo, jag tänkte på det han sa som kommenterade mitt förra inlägg, om Umeås kulturutbud, att det finns både kvalitet och kvantitet. Och att de hänger samman. Jag håller så-å med. Även om jag oftast brukar säga till eleverna att det är kvalitet som räknas... Men grejen är att om det inte finns en bredd kan det inte heller finnas djup. Eller topp. Om det inte finns knattefotboll blir det inga landslagsspelare, eh?

Om folk inte sjöng i duschen skulle det inte finnas körer.
Om man inte skrev dagbok/anteckningar/klotter på servetter skulle inga dikter bli till.

Och det räcker inte med opera. Vi måste också ha kultur som är en halvmeter från publiken. I knät på mäniskorna. Det blir inte sämre för det. Det är vid såna kulturella upplevelser vi berörs. Det är kvalitet.

Som häromveckan på Kulturnatta, vi kunde inte låta bli att dansa till storbandsjazz på torget (herregud, vuxna människor!), och så gick vi på poesibingo (jätteroligt, att leka och ändå ha respekt för poeterna och deras dikter). En fantastisk kväll. Och vi hann dessutom lyssna en bit på Birgit Lindberg som spelade på Åkerbloms. Hon är alltid bäst.


Nu ska jag sätta i gång med att slipa på en text om väder som jag ska skicka till tidningen.  Den har legat några dagar när jag hållit på med annat. Hmm, det handlar om hur det är när det blåser på en liten ö i en stor sjö i Västerbottens inland.

Solja

P.S. Inget ont om opera. Opera får också finnas...
P.P.S. Visst hade du rätt, låten var Invincible. Det syntes på vibratot. D.S.






Kommentarer
Postat av: Robert

"Visst hade du rätt, låten var Invincible. Det syntes på vibratot"

Ja, eller snarare på koreografin. Att titta på Eurovision Song Contest på TV är väl också kultur, eller?

2006-06-16 @ 11:03:46
Postat av: Per

Den matematiska formeln för osannolikhetsdriften (lliftarens guide till galaxen) var så oerhört komplicerad att den bara kunde fångas på baksidan av en ihopknycklad krognota. Ibland är det väl så att det är på baksidan av den ihopknycklade papperslappen i fickan som strängteorin finns beskriven.
blyertstrassel på konsumkvitton är i princip oslagbara.

2006-06-16 @ 11:59:32
Postat av: Solja

Visst, Robert. Jag tror att om man känner sig upplyft av det man ser kan man ha en kulturell upplevelse.

Och coolt, Per. Och det är ett nöje att försöka tolka krumelurerna efter några dar.

2006-06-17 @ 09:03:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0