Höjdpunkten i min karriär som filmskådespelare

En gång för länge sedan så gjorde jag en serie som hette Kapten Sverige. Det var väl någon form av superhjälteparodi. En vilt kverulerande hälsokostbutiksinnehavare blev förvandlad till superhjälten Kapten Sverige när han fick höra Du-gamla-du-fria. Ett par avsnitt blev publicerade i Svenska Serier. Det sista avsnittet hette ”Nazistdinosaurierna från yttre rymden anfaller” och det beskriver väl ganska väl seriens stil.



82793-24



Tyvärr kom Svenska Serier att läggas ner och Kapten Sverige hamnade i malpåse. För några år sedan fick jag ett bekymrat samtal från en ung regissör. Han höll på med ett filmprojekt om en superhjälte som under arbetets gång fått heta just Kapten Sverige. Men då hade han googlat på namnet för att se om några rykten om projektet läckt ut på Internet och kom så på min hemsida och insåg att namnet redan var använt. Frågan var lite delikat för man ska ju vara mån om sina rättigheter och så vidare, å andra sidan var serien vilande. Efter en del kontakter så föreslog regissören Ted Kjellson att jag skulle medverka i filmen som mej själv som hotar stämma de ansvariga i filmen för namnstöld. Det är typiskt för Kjellsons humor att blanda ihop korten tills man inte vet vad som är verkligt och inte. Ett lustigt sammanträffande var att någonstans i processen kopplades Obbola-sonen Jens Jonsson in. Han är en filmare som går framåt och har ett förflutet i seriefanzinevärlden. Han tecknade i några fanzines på åttitalet.

 

Hursomhelst så var jag till Skellefteå där filmen spelas in, och gjorde min scen. Det var skitaspännande med riktiga regissörsklappor och allting. Vi jobbade en hel dag, mycket seriöst, och det hela ska flimra förbi på en TV-apparat i bakgrunden alltmedan filmens huvudperson äter. Jag är förstås stolt som en tupp och hoppas att det kommer med i den slutliga filmen. Jag fick se en råklippt version där man fick se en del scener och det såg verkligen bra ut. Huvudrollsinnehavaren Alexander Karim var kanonbra.

 

Men det är intressant att en film i det här formatet är möjlig att producera i en stad som Skellefteå. Det får en att fundera om det skulle vara möjligt att göra Umeå till ”norrlands seriehuvudstad” eller något liknande. Varför inte till år 2014?

 




Kommentarer
Postat av: Berit

Visst är det lite skillnad i budget mellan att göra film och att skapa serier. Egentligen är det ju helt galet att våga satsa på storskalig filmproduktion. Det blir ju nästan garanterat förlust och konkurs. Med serier har man ju råd att experimentera och misslyckas.

2006-07-12 @ 07:45:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0