En serietecknares brist på vedermödor

82793-18

God dag. Namnet är Åke Forsmark och jag tecknar serier. Inte sådär att jag tecknar en serie år ut och år in, utan jag tecknar serier ungefär som folk målar tavlor. Det är ett sätt att uttrycka sej. Ibland enkla skämtserier, ibland satir, ibland lite annorlunda och ibland bara utflipprat i största allmänhet. En del av mina serier finns att läsa på http://www.forsmarx.se.


Denna dagen har jag ägnat åt att hjälpa min dotter att sätta upp en hundgård. Mina snickeriövningar är oftast improviserade, utan måttband, vattenpass, vinkelhakar eller andra hämmande faktorer. En sorts snickrandets freeformjazz. Martin Timell är ingenting för mej. Jag vill finna lösningen som ingen någonsin kommit på tidigare. Jag vill bryta ny mark inom det hushållsnära snickeriet.


Detta förhållningssätt har ju en ytterligare fördel och det är att man kan finna uppslag till roliga serier. Jag vill inte påstå att jag gjort dumheter för att jag ska kunna göra en serie om det efteråt, men mina dumheter brukar komma väl till pass när det är dags att sitta och hitta på lustigheter. Har man varit där själv är det också lättare att finna igen känslan av en riktigt gammaldags svensk dumhet.


82793-17

Jag har hållit på med en serie ett tag som har handlat om ett ungefärligt alter ego till mej som heter Lennart. Han är gift, har två barn, ett av vardera könet. Han bor på obestämbar mindre ort, möjligen Umeå, men kunde vara varsomhelst. Jag trodde att det var maximal igenkänningsfaktor. Men tiderna har förändrats. Dagens svensk bor på Söder, är singel, eller fullt upptagen med att inleda eller lämna ett förhållande och går på puben 7 kvällar i veckan och för djupa samtal med sina coola kamrater.


Men jag är lite gammaldags som sagt. Handfasta skämt. Helst utprovade av mej själv så att jag vet att det verkligen är fånigt i verkligheten. Jag tror att jag till och med har lyckats halka på ett bananskal, men det var inget roligt alls så det skämtet använder jag aldrig.


Men hur gick det med hundgården då? Jo, bara bra. Attans också!




Kommentarer
Postat av: Zwealand

Serier kan vara helt absurda men ändå ha en stark anknytning till verkligheten. "Dilbert" tillexempel, som beskriver och skruvar till vanliga fenomen i arbetslivet.

2006-07-06 @ 08:10:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0