Kulturhuvudstad för seniorer

Umeå Kulturhuvudstad år 2014… Visst låter det spännande… och naturligtvis vinner vi i Umeå! De människor jag träffar har, liksom jag, en vilja att kämpa för att göra ett bara Umeå bättre. Vi är en stad med enorma resurser nu gäller det att vi vågar visa upp resurserna. Med en gemensam kraftansträngning kommer vi att vinna. Själva vinsten är dock inte det viktigaste utan vägen mot målet kommer att bli jättespännande. Jag som tycker så här heter Eleanor Bodel och arbetar i Umeå kommun med en verksamhet vi kallar KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA

Eleanor BodelDe flesta av er vet förmodligen inte vem jag är. För att råda bot på det kommer här ett tappert försök till presentation av mig själv:

Jag arbetar i Umeå men bor i Nordmaling en, i mitt tycke, mycket vacker och trivsam kommun. Det havsnära läget är en av anledningarna till att jag trivs mycket bra. Jag är uppvuxen i Stockholms skärgård och att leva i närheten av öppet vatten är ett måste för att jag skall trivas och fungera.

I Nordmaling har jag nu bott sedan sommaren 1976… Himmel och plättar!!! Det blir hela trettio år. Man blir inte yngre! Visserligen skall man inte nämna en dams ålder men vad sjutton, 58 år är väl ingen ålder att tala om. Jag har två vuxna barn Alex 21år och Judith 19år. Mina barn är adopterade från Sri Lanka och är numera utflugna. En omständighet jag inte riktigt vant mig vid, men det kommer jag förmodligen att göra. Jag är, vad man kallar ”singel” och trivs bara bra med det.

Mitt liv har varit lite brokigt. Jag utbildade mig till herr -och damskräddare på St: Görans Gymnasium i Stockholm. Ett yrke jag inte använt mig av annat än att jag sytt kläder till mig själv och barnen. Efter ett antal år inom artistvärlden (Jo, det är jag som är ”den gamla” popsångerskan) flyttade jag till Nordmaling för att där öppna en restaurang. Rödviksgården, drev jag i 15 år.

Tillsammans med min dåvarande man ägde jag också Temagården ett hem för kemiskt beroende enligt Minnesotamodellen. Ett arbete jag trivdes mycket bra med. Tyvärr gick Temagården i konkurs i samma väva som den svenska ekonomin gick i botten i slutet av 90-talet. Jag satte mig på skolbänken igen och tog den studentexamen jag ”sjungit” bort i min ungdom. Här någonstans började jag även engagera mig i kommunalpolitiken (s) samtidigt som jag var projektledare för ett projekt vars mål var att motivera arbetslösa ungdomar att ta tag i sina liv och sin framtid.

År 2000 började den del av mitt liv jag befinner mig i nu.

Jag är projektledare för en verksamheten KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA här i Umeå. Mitt arbete går ut på att bygga nätverk bestående av alla tänkbara arrangörer, skolor, kyrkor, organisationer, studieförbund, föreningsliv och privatpersoner m.fl. så att de skall rikta sin verksamhet till våra Seniorer. Det är ett fantastiskt spännande och roligt arbete. När inte människan kan komma till kulturen måste kulturen komma till människan. Att skapa plattformar och mötesplatser för Seniorer är ett äventyr bara det.

Nu under juli månad kom boken vi skrivit ut. Boken beskriver tillvägagångssättet i verksamheten. Eftersom vi i Umeå ligger sex år före alla andra kommuner i norden när det gäller KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA är min förhoppning att boken skall fungera som en manual för att andra kommuner skall kunna starta upp liknande verksamheter.

Budskapet om denna vår verksamhet sprider jag för fullt. Jag sitter med i  SFFF:s styrelse. Glädjande nog sitter jag även med i gruppen runt Landstingets nationella satsning ”Kultur och i vården”. Jag är också med i styrgruppen gällande ”Kultur och Hälsa i nordisk samverkan”.

Folkhälsofrågor är mitt intresse och våra äldres väl och vä ligger mig varmt om hjärtat. Tyvärr finns det mycket att göra för att våra äldre skall finna livsglädje. Det är inte alltid man fylls av stolthet då man i massmedia läser om hur vi, på många håll, tackar de människor som en gång byggt upp vårt samhälle.

Under den tid jag har fått erbjudande att skriva kommer jag att försöka ge er en bild av hur arbetet fungerar. Vi kan kalla det ”I Huvudet på en Projektledare”.
..............................................
Eleanor Bodel
för
KULTUR FÖR SENIORER• KULTUR OCH HÄLSA
Umeå kommun/kulturförvaltningen
Rådhuset
90184 Umeå
090-163414, 070/255 09 79
[email protected]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0