Jag undrar hur många kommuner som slår det här?

Förra Veckan kom Martin Uddestrand inrasandes på Rådhuset.
”Du, Vill Du ha en cirkus?” slängde han fram på det sätt som bara Martin kan.
Jag såg mig själv mockandes efter elefanter och hästar för det var väl meningen att jag skulle ta hand om cirkusen…Mycket hinner fara igenom hjärnan när man får en fråga av det slaget.
”Vad menar Du”, dristade jag mig till att fråga.
Martin slängde fram en massa affischer och sade. ”Du får 1400 biljetter gratis att dela ut till Seniorerna.”
”Jaha!!!”, blev mitt något lättade svar.
Martin for iväg och återkom efter bara ett litet tag med en kartong fylld med biljetter.
”Ja, då är det väl bara att sätta igång och jobba”, sa han och for iväg med samma hastighet som han kommit in.
Vilken grej!!!! Mycket har jag varit med om i detta arbete men 1400 cirkusbiljetter!!!

Nu, en vecka senare, ringer telefonerna, det är en strid ström av seniorer som kommer in på kontoret för att hämta sina gratisbiljetter. Måndagen den 28/8 kl.13.00 skall bli en rolig dag. Tänk att se 1400 Seniorer på plats i tältet utanför Sky Com Arena (Ishallen på Teg). Seniorer som vill se cirkus med djur och vad allt där tillhör.

Apropå djur…
Många av de Seniorer som bor på boendeenheterna kommer inte att kunna komma till denna Cirkus. Några gör det med hjälp av personal, släktingar och volontärer, men långtifrån alla. Nu tillhör inte detta med Cirkus, och ett sådant flott erbjudande, till vanligheterna och tyvärr måste man acceptera att allt inte kan nå alla.

Vad som dock blivit en tradition är, när den Samiska veckan går av stapeln i Umeå så kommer det renar till några av boendeenheterna varje år. Det hela började med att jag blev inbjuden till planeringsgruppen för nyss nämnda vecka. Samiska veckan är ju till för alla att bevista och man var medveten om att de äldre på Umeås boendeenheter hade Renarsvårt att ta sig till de arrangemang man anordnade. Vi kom överens med ett Samiskt äldre par om att de skulle gå ut till de boendeenheter som så önskade och hålla ett kortare föredrag om Samernas historia och deras sätt att leva. Jippi!
 ”Jag tror att man även skulle uppskatta att få se renar”, sa jag.
Nu höjdes ett och annat ögonbryn…”RENAR PÅ BOENDEENHETER??? Det går inte”.

Ola Rokka är renägare och han tände på idén. Varje år, sedan 2001, får två boendeenheter i Umeå besök av Ola, hans medarbetare, renar med ackjor, under den Samiska veckan.
Att få uppleva glädjen och de äldres minspel när samerna, i sina vackra kläder tillsammans med sina djur, kommer in på boendeenhetens gård är en obetalbar upplevelse.
Idén är också att man bjuder in barnen från närbelägna dagis så att de får åka ackja efter renarna. Detta som ett litet tack för att barnen kommer till boendeenheten och sjunger vackra sommarsånger, är lucior och påskkärringar.

Detta upplägg har genom åren fungerat bara bra. Utom på Umebygdens Sjukhem… Där fick barnen stå tillbaka för två herrar i 90 års åldern. De ville åka ackja själva.

Ola Rockas är en otroligt charmig man. Han ”ser” de äldre. Tack vare Ola, hans medhjälpare och inte minst renarna blir det Samisk vecka även på Umeås boendeenheter. Samiska veckan når fler och det är ju det som är meningen.

Det kommer mera… Nu är kärringen igång… Lite långt blir det kanske men jag måste berätta en sak till:

För några år sedan träffade jag professor Ingemar Nordling. Han arbetade på Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg och forskade på Natur, Kultur och Hälsa. Ingemar Nordling har skrivit en bok om hur djur påverkar oss människor.
Ingemar Nordling sa att människor som är vana att ha djur omkring sig vill ha det livet ut. När en djurvän flyttar in på en boendeenhet uppstår det problem. Allergier och vem skall ta hand om Fido.
Märkligt nog är det sällan de äldre som är allergiska utan det är oftast någon i personalen som inte mår bra i djurs närhet. Vilket innebär, inga djur på boendeenheter.

Hunden BettyEfter att professor Nordling ingående beskrivit vad ett djurs kravlösa kärlek kan ge, exempelvis, en dement människa, tänkte jag. DETTA är värt att kämpa för. Hundar på boendeenheter!

Jag förde fram idén i den styrgrupp som finns runt KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA.  Tanken var främmande men vi kom överens om att göra ett försök. En förfrågan gick ut till boendeenheterna i Umeå. Tre boenden visade intresse.
OK. Vi försöker.
Vad händer om någon råkar snubbla på en hund, eller om hunden har sönder något, eller om hunden får i sig något olämpligt då de besöker någon äldre? Vem skall ha ansvaret för hunden?
Dessa frågor löstes genom att hundarna skulle ägas av någon i personalen. Hunden måsta vara försäkrad av ägaren och Umeå kommun tecknade en ”hund drulle” försäkring för alla eventualiteter.

På så sätt kom volontärerna Vera, Buster, Elvis och Betty att bli en uppskattad del av personalen på tre av Umeås boendeenheter. Vi får hoppas att det blir fler boendeenheter som välkomnar fyrbenta volontärer.
Bilden på damen med Betty i knät säger mer än alla de ord jag kan skriva.

Slutligen. Tack Martin Uddestrand och Cirkus Skratt för ert oerhört fina och generösa cirkus erbjudande nu på måndag. Tack Ola Rokka och Dina medarbetare, både fyrbenta och tvåbenta. Tack Vera, Buster, Elvis och Betty för att Ni finns.
Det är Ni, och många med er, som ger Umeås Seniorer den guldkant i tillvaron de så väl förtjänar.


Eleanor Bodel
för
KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA
Umeå kommun
Rådhuset
90184 Umeå
090-163414, 070/255 09 79
[email protected]


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0