Helst nåt man inte upplever varje dag

1996. Mitt i centrala Florida, långt från kusternas Miami Viceglättighet. Mer pick up-truck med gun rack utanför motellet, än Lexus och valet parking i Miami, om man säger så. Jag och min kompis hade på grund av obskyra omständigheter hamnat på ett countryställe med namnet Daves Junction. Vi kände direkt att vi inte på något sätt kunde försvinna i mängden och vi var dom enda utan skägg och cowboyhatt. Där, från baren hade vi bra överblick över lokalen. Nedanför oss utspelades ett i våra ögon sällsamt skådespel, hundratalet människor, samtliga cowboys/girls dansade square dance med relativt bestämda miner och med en självklarhet som bara måste ha varit medfödd. Vi rörde oss ej ur fläcken. Vi drack ur våra Millers och bekräftade för varandra att nu, nu är vi långt från Umeå.


 

Det var tio år sedan, men jag tänker ibland på känslan jag hade där. Känslan av att bevittna nåt lite nytt, nåt man inte upplever varje dag. Ibland tror jag att vi närmar oss den känslan här uppe på campus också. Till exempel när Cirqus Alfon körde sin galna show i Ljusgården i Lärarutbildningshuset. Cirqus Alfon blandade hip hop med varieté, gatuteater och cirkus inför 500 mer eller mindre förvånade studenter och anställda. Det var kul! Folk hade ont i händerna efteråt på grund av att dom applåderat så intensivt.

82793-46


En annan gång hade vi balkanbrassbandet Superstar Orkestar (som var med på SVT´s Musikministeriet häromdagen) i Hörsalsrundan i Samhällsvetarhuset, dom hade ett vansinnigt driv i sin zigenarinspirerade gåpåarmusik och fick hela Hörsalsrundan att stanna upp. 

82793-47


Nästan som på Daves Junction!


 Jonas Ericson

Kommentarer
Postat av: Nikita

Det är ju lysande! Jag fick fly arbetsstressen en stund, in genom de tänkta svängdörrarna till salongen. Inspirerande helt klart, men framför allt upplyftande. Snart är vi on the road!

2006-08-31 @ 09:09:35
Postat av: K98

Bra, rent av lysande!

2007-10-23 @ 11:59:16
URL: http://maxwilly.official-site.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0