Engagemanget ökar i Umeå

Nästa vecka har jag höstupptaktsmöte med kulturombuden för pensionärsföreningarna. Det är ett möte jag verkligen ser fram emot. Varje pensionärsförening har en person vilken har ansvaret för att föreningens medlemmar får vetskap om de aktiviteter och arrangemang som står för dörren.
Sammanlagt är det 28 kulturombud som träffas på Rådhuset en gång i kvartalet. Dessa människor utgör en stor del av det kitt vilket fogar samman nätverket KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA. På våra möten diskuterar vi bl.a. vad vi borde göra för att fler Seniorer skall komma sig ut på de olika aktiviteterna.

Forskningen säger att ALLA människor mår mycket bättre av att man aktiverar sig kulturellt och av att man utvecklar sitt sociala nätverk. Meningen med KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA är att skapa möjligheter till att förlänga den friska delen av livet.

Vad pensionärsföreningarnas kulturombud gör är att bredda den egna föreningens utbud via idéer som leder till studiecirklar, aktiviteter och arrangemang riktade till föreningens medlemmar, till de boende på boendeenheterna och till daglediga som inte är medlem i någon förening.

I Umeå har fem pensionärsorganisationer gått samman och bildat något de kallar för VI 5. Detta är unikt och ses, tyvärr, inte med blida ögon i alla kretsar. Personligen tycker jag att det är ett otroligt bra initiativ och ett modigt dito. Varför skall man ordna arrangemang mm. bara för sina egna medlemmar? När man tillsammans kan göra så mycket mer för så många fler.

I starten av KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA var det inte enkelt att entusiasmera Seniorerna i de olika föreningarna, att göra något för andra utanför den egna föreningen.
”Nej det går inte”, ”Så har vi aldrig gjort” och ”Vad får vi för det” var kommentarer jag hörde dagligen.
Nu, efter ett stort antal ”goda exempel” hör jag sällan eller aldrig ovan nämnda kommentarer.
När vi människor inser att vi själva mår bra av att vara positivt behövda ändrar vi bevisligen inställning.

SE MIG
HÖR MIG
RÖR MIG
OCH BEKRÄFTA MIG
är de fyra psykologiska ”ben” vi människor behöver för att må bra. Har vi inte något av dessa ”ben” att stå på duggar depressionerna tätt. Blir man deprimerad riskerar man att dra på sig sjukdomar mycket tidigare än vad som, i många fall, är nödvändigt.

Seniorer som brutit sin isolering och gått ut och blivit volontärer har haft stöd av studieförbunden och personalen på boendeenheterna. De har skapats studiecirklar både utanför och inom boendeenheterna.  De som engagerat sig vittnar om att volontära insatser, av detta slag, ger dem personligen mycket mer än vad de själva tycker sig bidraga med.

Ett bevis på att engagemanget ökar i Umeå är den arrangemangsstatistik vi årligen sammanställer. 6653 arrangemang utförda år 2005 talar sitt eget språk.

Så nästa vecka kavlar vi upp ärmarna för att diskutera och entusiasmera varandra i pensionärsföreningarnas kulturombudsgrupp. Här skall planeras inför höstens och vinterns aktiviteter! Ingen av er tror väl att vi vinner Kulturhuvudstadsåret utan att vi alla, gamla som unga, hjälps åt?

I och med detta är min vecka som bloggare över. Jag har försökt att ge er ett axplock av vad KULTUR FÖR SENIORER • KULTUR OCH HÄLSA innebär. Människor som har mycket att berätta brukar säga: ”Jag skulle kunna skriva en bok.” Det är just det vi har gjort…

Boken är tänkt som en manual där intresserade kan ta del av hur vi lagt upp arbetet här i Umeå. Vi har sex års försprång framför andra kommuner och vi vill, med bokens hjälp, sprida våra erfarenheter. Varför uppfinna hjulet fler gånger än det är nödvändigt.

SÅ HUKA ER! NU LADDAR SENIORERNA, OCH NÄTVERKET RUNT DEM, OM MED SIKTE PÅ ATT UMEÅ SKALL BLI KULTURHUVUDSTAD ÅR 2014!


Kommentarer
Postat av: Lars Norlander

När jag väl börjat, tar nyfikenheten över.

Jag kommer själv från Sara Lidmans bortglömda hemtrakter men har även bott i Vindeln.



Men Nacka räcker gott trots att de stora stunderna -som denna - tillbringas å Österlen.



Fantastiskt ånyå upptäcka vad vi gamla popsnören kan uträtta.



Önskar dig uppriktigt fortsatt lycka till!



Lars Norlander



2009-07-25 @ 00:43:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0