Tango och tårar


Här ses Avenida de Mayo
i Buenos Aires, Argentina 2008
Idag har jag lyssnat till den argentinska tangosångerskan Susana Rinaldis lite svulstigt sjungna tango. Hon representerar den traditionella tangons uttolkare av idag. Susana Rinaldi, som varit i Stockholm flera gånger, sjunger här: El corazon al sur
En mer modern uttolkare var Astor Piazzolla, nestorn som komponerade moderna stycken för sin tangokvintett med bandoneon. Lyssna här till ett klassiskt stycke i ny skrud:
Det var i Buenos Aires som årets Pritzkerpris i arkitektur delades ut i maj, till den schweiziske arkitekten Peter Zumthor. En stad som hade sina glansdagar i början av förra seklet. Då belades gatorna med den vackert rosa bohusgraniten. En viss Evert Taube red på pampan i tjänsten och biffarna var enorma. Om sommaren syns passionerat intresserade tangodansare runt omkring i Umeå, dansande på logen uppe vid Gammlia, nere vid Trädgård i Norr. Kanske är det nostalgiska tilltalet i tangon ett uttryck som harmonierar med det nordiska vemodet? Se föreningens hemsida här: Tango Norteño
På Café Tortoni, lite längre ner på Avenida de Mayo uppträdde tangons förste sångare, Carlos Gardell. Se Carlos Gardell
Kaféet var välbesökt av stadens artister och intellektuella, vilka även skänkte det dess glamorösa rykte. Gör gärna ett besök och missa inte den förträffliga glassen! Kyparna är klädda i servitörens svart och vitt, och rynkar inte på näsan åt en beställning av det lilla formatet.
Så många tårar jag har fällt har när jag tar avsked av en plats där jag känt närvaro och värme. Inom mig hör jag den gråtande violinens stämma ur en av alla gamla inspelningar som sänds i etern dygnet runt från en tangostation i Rio de la Plata-området. Avresan denna januari 2008 skedde under liknande omständigheter, och jag tror att det är det som är meningen med violinen, som ur sina strängar sjunger ut och ger de klagande rösterna ett eget liv.
Erika

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0