Sorlet av jackor mot tygsäten

Ssscchhhiiiiiuuuuiiiii...ssschhuuuuuuiiiiiiii...uuuu...iiiii... ett påtagligt men behagligt fläktljud utgör den atmosfäriska bakgrunden. Någon skruvar på sig och ljudet från jackan mot det tygklädda sätet blandar sig in med små rytmiska fraser. En kedjereaktion uppstår som gör att fler och fler också skruvar på sig. Tillsammans skapas ett litet sorl med jackor mot tygsäten. Känslan är trevande. Någon gör små insatser med sin tidning som instrument, snabbt är det en annan som svarar längre bak med lite bläddrande i något som ser ut som ett kompendium. Det är lugnt och stilla, men inte tyst. Det är för övrigt ALDRIG helt tyst...

 

Plötsligt stannar fläkten och hela ljudbilden förändras totalt, alla andra ljud fortsätter dock som vanligt. Har vi möjligen kommit in i B-delen?. Intressant att så små ljudförändringar kan ha så stor påverkan på den totala upplevelsen. Någon börjar småprata på våningen under. Ljud från bilar som passerar utanför tränger in alltmer efter fläktens avstannande. Det som gömde sig bakom fläkten kommer nu upp till ytan och det är alltifrån blixtlås som dras upp och ner, bälten som spänns på, prassel från påsar och snarkande som vill in och ta över ljudbilden och föra den vidare...

 

Klockan är 06:15 och jag befinner mig på en buss med destination Piteå. Som ni ser så är det mycket som händer i det till synes "tysta". Kanske skulle jag ta och använda en bussresa som ingång till ett stycke. Det finns många olika infallsvinklar att utgå ifrån. T.ex skulle ingången kunna vara att spela in olika resor på samma sträcka vid olika tidpunkter. Människorna som reser får då utifrån sina agerande utgöra själva karaktären och dramaturgin i stycket. Det känns också som om de olika resorna helt naturligt skulle generera olika musikaliska karaktärer till följd av resenärernas humör vid respektive tidpunkt. En morgonbuss skulle kunna vara det lugna och stillsamma partiet, en buss kring lunchtid skulle kanske utgöra en del med fokus på samtalet och nattbussen efter krogen skulle kunna bli ett långt och hektiskt tumult o.s.v.

 

Nåväl, jag är alltså på väg till Piteå och när jag kommer fram ska jag hålla i ett litet seminarium på musikhögskolan ang. "Lind och en bit av Norrland". Sedan kommer jag att träffa ljud och ljustekniker för att förbereda morgondagens konsert. Jag hade även tänkt träffa slagverkaren Daniel Saur för att diskutera lite kommande projekt. Det blir nog en bra dag... jag berättar imorgon...

 

/Anders

 

Dagens ljud: Sorlet av jackor mot tygsäten


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0