Två eller tre sinnen kvar?

Tiden går iväg så jag får avverka några sinnen idag.

Smaksinnet använder jag ofta. God mat och dryck det känns riktigt kulturellt och i Umeå har vi några riktigt bra restauranger. För tre år sedan hade vi ett världsnamn på besök i Umeå inom dressyrridning, nämligen Kyra Kyrklund. Vi besökte en av Umeås restauranger på kvällen och senare i ett kort hon skickade till mig nämnde hon denna restaurang och önskade att de hade något liknande i närheten av där hon bor. Hon bor strax utanför London!

Jag är övertygad om att vi har en väl utvecklad smak för att kunna avgöra vad som är tjänlig föda eller inte. Att det sedan kan berika en till fantastiska smakupplevelser är ju som en extra krydda.

Hästar och smak vet jag inte så mycket om, men de har en mycket bra förmåga att urskilja vad de ska/vill äta eller inte. Det kan ju också bero på luktsinnet för dessa är ju ganska nära varandra.

Känseln är ytterligare ett sinne. Där kan jag genast koppla in ridningen. Tänkt att man kan få en häst på över 700 kg att gå dit man vill, utföra de mest konstiga saker som att gå på tvärsen, byta mellan höger och vänster galopp, stå stilla på stället och trava, gå bakåt med bara små impulser som bygger på känsel. En häst kan känna om det går en fluga på dess kropp och dra ihop muskulaturen just där för att få bort den.

Känsel och beröring är oerhört viktigt tycker jag. Det ökar ens välmående på ett fantastiskt sätt att få beröra och beröras. Det finns studier som visar att människor som ex får ha hundar och katter på sitt åldersboende mår bättre och att deras blodtryck sjunker i djurens närhet.

Innan jag avslutar min vecka så måste jag ta med det sjätte sinnet. Vad är det? Är det magkänslan man kan få ibland om att något håller på att hända? Intuition kan det kanske kallas. Bygger den på att man använder alla sinnen eller är det ett eget? Fingertopskänslan som man använder bildligt talat i olika sammanhang kopplar jag hit. För att lyckas i olika sammanhang tror jag att denna känsla kan vara av stor vikt. Det kanske hjälper en att göra precis rätt sak i rätt ögonblick samt att vänta med något för att det inte är lämpligt för stunden. En del klampar alltid på medan andra har perfekt tajming.

Nu tackar jag för mig och hoppas att alla utökar sitt kulturella liv på alla sätt. Glöm inte vår fina natur som är perfekt för alla ens sinnen. Här har vi mycket att bjuda på i norr under alla årstider.

Kommentarer
Postat av: Anonymous

Man ska inte leka med maten.

2010-03-02 @ 11:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0