Tåg, listor, dålig hårdag och dansen

Göteborg, till Uddevalla skärgård. Sen tillbaka till Göteborg för Dop. Litet barn. Bebis. (Bebis-skämt står för annars otroligt högt i kurs i min vänskapskrets).

Många vuxna, mycket mat och dryck. 

Söndag, tåg kl 8.00 mot sthlm. Det är något särskilt att resa själv, det ger mig ro, och en massa tid. Tyvärr lyckas jag ofta packa ner mina prylar i femton väskor istället för en. Och påsar istället för handväska. (Är det någon som sett någon androgyn/pojkig handväska, maila mig gärna snarast).

Väl i Stockholm hade jag 4timmar till godo, så jag rekade igenom ett antal affärer, tittade på färger och linjer, kände på mjuka tyger, kikade på skor och plagg för inspiration till veckans utstyrslar. Sen fika med vännen Lisen som är så skarp att jag sedan satte mig på tåget lättad och uppfylld.


Lugnet före stormen. Ett härligt lugn.


Hade helt plötsligt köpt 5 magasin. Vilka jag sedan plöjde igenom, samt 3 dagstidningar och en kvällstidning. Det finns så mycket att läsa. Och det blir lätt för mycket kaffe och snus.

Fastnade för en artikel om offentlig konst, där någon konstnär från Holland hade byggt fabulösa skapelser av stängsel, ni vet stängsel som finns överallt. Istället för fyrkanter, tjusiga mönster - men ändå stängsel.

En annan artikel om hår - och blev sugen på att raka mig på sidorna. En tredje om att de som har snuskigt mycket pengar ofta inte kan klä sig.
Och efter en stund tittade jag ut från tågfönstret och såg norr, det vackra, det varma.

Släpp lös den offentliga konsten. Tänk vad underbart vackert, estetiskt upphetsande, och nyanserat nyskapande Umeå kunde vara om vi kunde få gå loss på delar av arkitekturen, stadsplaneringen och miljön. Fria tunnlar för graffiti, öppna hus och konstnärliga andrum. 

Låt queera arkitekter  bygga nya hus och lägenheter för andra än "singlar" och kärnfamiljer.

Bygg fler miljöhus och hus där man kan bo om man vill vara mindre ensam.

Plantera några träd på rådhustorget.

Fler hus, utrymmen och mötesplatser till kidsen och de unga.

Smäll upp några caféer längs älven, någon pub, några roliga småaffärer, något galleri, och gör park av parkeringsplatserna.

Gör Umeå ekologiskt, i alla fall någon stadsdel.

Förväxla inte tillväxt med ful materia.

Heja Klubblivet och festivalerna,

Men shame shame att det ofta är alldeles för lite brudar på scenen.
Utnyttja akademien/uni/utbildning bättre i kulturen och konsten och viceversa.

Låt krogen vara öppen längre än till 2.00.

Och jag saknar redan Subjekt,

Så vi kläckta idén om ett vogue - rave. I sommar.

När det dansas vill man inte ge sig av.

Så dansa dansa

image428

Jag ser mycket framemot den kommande veckan.
Som ju börjar imorgon.
För det ska dansas nu också
Varenda nerv ska bulta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0