Passionerat


Gårdagskvällens repetition med Klagokören gick fint. Vi kunde kosta på oss att gå in i smådetaljer, en betoning här och en slutkonsonant där. Nu känns det som att det kommer funka bra på onsdag.  P2:s Mitt i musiken-reporter Märet Öman gjorde reportage och efter den traditionella paussoppan så kom TV4 och filmade. Nog är det uppmärksammat alltid, vilken tvättäkta amatörkör får massmedia i hasorna under en vardagsrepetition.. En fin detalj var att Norrlandsoperans fina kostymateljé hade ordnat med konstfärdigt tygbeklädda notpärmar till hela gänget. Snyggt ska det va!
Alltså nu onsdag klockan 17 & 20 i Baren på Norrlandsoperan. Välkommen!

Planeringsmöte med operaproducenten inför nästa spelår. Mozarts Trollflöjten och Brittens Peter Grimes, den första med liten amatörkör och den andra med riktigt stor, dubblerad med yrkessångare.

Det här med amatörer är något alldeles fascinerande. Den dagen mitt professionella musikerliv upphör, måtte jag då få förbli en amatör. Just själva ordet amatör har med åren fått en semantisk snedspark, lite klädsam tafflighet med lätt töntfaktor. När amatören ju är den som drivs av sin passion, sin lidelse för fritidsutövandet av vad den än vara må. Tänk så många amatörer som valt att inte bli proffs just för att kunna älska sin konst eller hobby fullt ut. Trumpetaren Jan Allan och kompositören Franz Berwald är exempel på supermusiker som hela tiden varit - amatörer!

En av mina stora favoriter bland alla de passionerade fritidssångare jag jobbat med i kören på Norrlandsoperan är en mjölkbonde uppefter Vindelälven.
En helg hade vi heldagsrepetitioner med en mycket svår, nyskriven opera. Dessutom spelades Figaros bröllop fredag och lördag kväll där delar av kören medverkade. Min hjälte kom på lördag eftermiddag och undrade om han kunde få gå lite tidigare från repetitionerna.
- Självklart! sa jag, du har ju föreställning i kväll.
- Nja, det var ju mest att jag behöver hem och mjölka innan föreställningen...
Så grabben kör sina fyra mil hem, mjölkar hela besättningen, kör fyra mil tillbaka till operan för att genomföra en helaftonsföreställning. Sedan fyra mil hem i natten.
På söndagsmorgonen såg han påtagligt mosig ut - men på plats och i tid.
- Jag förstår att det var jobbigt med föreställningen i går, sa jag eftersom en morgonmjölkning antagligen också genomförts innan körrepetitionen.
Nja, sa han. Det var inte så farligt, bara att jag hade en kalvning klocka tre i natt....

Passionerat, var ordet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0