Att lyfta blicken

Idrott är glädje och med glädjen kommer gemenskapen, eller är det kanske tvärtom? Med gemenskapen kommer glädjen?


En sak är iallafall säker. Idrotten och då även glädjen och gemenskapen är universiell. Det är något som jag just nu med egna ögon upplever. Jag befinner mig nämligen cirka 15 timmar bort med flyg från Umeå. Nämligen på den mexikanska Stilla Havskusten i den lilla turistorten Zipolite. Här jobbar jag sedan drygt 10 månader tillbaka med ett SIDA-finansierat idrottsprojekt för barn, ungdomar och vuxna med funktionshinder.


image449


Umeå som idrottstad är på många sätt och vis fantastisk med all dess möjlighet till att bevittna både elit, bredd och motionsidrott. Föreningslivet är oerhört starkt och viljan bland de ideella ledarna att ge barn och ungdomar en meningsfull och sund fritid är stor. Det kändes skönt att ha med sig den bilden till Mexico när jag anlände hit. Här är allting så olikt men ändå så likt Umeå och idrotten där. Den största kontrasten är självklart de olika kulturerna som Mexico och Sverige som länder besitter. Om Sverige är på gränsen till att vara överorganiserat och strukturerat till minsta lilla detalj så finns knappt ordet organisation i mexikanarnas vokabulär. Vad får det sig då för följder i idrotten och dess vardag här?

Jo i bristen på organisation träder istället spontanidrotten fram och med den blir glädjen och gemenskapen ännu starkare och större. När vi dock pratar om spontanidrotten i Sverige, eller rättare sagt bristen på densamma pratar experterna om orsaker som tex att idrotten har blivit för organiserad. Att barnen redan i tidig ålder slussas in i ett strukturellt system som de sedan måste följa för resten av sitt idrottande. Här i Mexico saknas detta system och då blir det automatiskt mycket lättare för spontanidrotten att ta fäste.


Detta är en av de observationer som jag har gjort under min tid i Mexico, och med säkerhet kommer jag att återkomma till andra observationer i mina framtida inlägg. Det jag vill säga  med detta mitt första inlägg är att genom att lyfta din egna blick och ta in nya färska perspektiv utifrån kan både du och den verksamhet som du medverkar i utvecklas i en positiv tongång.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0