Har längden verkligen betydelse?

En fråga jag brukar få är; "när kommer den första västerbottniska långfilmen?" Ärligt talat så skiter jag i det.

Jag brukar få höra att folk föredrar långfilm för att de "inte hinner komma in i stämningen" när de ser en kortfilm. Hur kan det komma sig? Jag har hört hur många som helst erkänna att de började gråta under de tre minuter det tog för Sanna Nielsen att sjunga "Empty Room" på melodifestivalen. Och den låten fick 450 000 röster av svenska folket!


Så om de där tre minuterna berörde folk så mycket att de till och med lämnade tv-soffan för att ringa och rösta borde de rent teoretiskt orka se och även beröras av en svensk kortfilm. Och med tanke på att folk inte ens orkar gå och se svensk långfilm så kan man väl lika gärna ge 30 kortfilmare varsin halvmiljon att att göra en film av istället för att satsa ett enda öre på en till långfilm som inte drar mer folk än det finns namn i dess eftertexter.

Så det gör inget att Västerbotten ännu inte spottat ur sig den där första helt regionalt producerade långfilmen - låt den komma när den kommer. Fram tills dess kan vi väl bara njuta av de kortfilmer filmarna får göra här? På... något... sätt.


Kommentarer
Postat av: Filifjonkan

Hittade till din blogg då jag sökte på metafiktion och blogg, fann då ditt inlägg "Tillståndet hos böckerna". Tänkte bara skicka en liten kommentar och tacka. Det var precis vad jag sökte! Ska nämligen skriva ett PM om just detta... metafiktion i bloggar vs böcker. Tanken kom idag när vi på lektionen pratade om just Paul Auster och "Stad av glas". Var så kul att så mycket stämde in i ditt inlägg och om jag har ditt tillstånd refererar jag gärna till dig. Får jag ditt riktiga namn vore detta såklart toppen men annars refererar jag bara till blogginlägget som sig... Eller kan det vara så att denna blogg skrivs av fleratalet olika författare och skribenten bakom just det inlägget alltså är David Rydenfalk? Tacksam för snabbt svar. PMet ska in på onsdag.

Glad påsk!

2008-03-20 @ 14:17:12
URL: http://www.metrobloggen.se/uppsats
Postat av: Robert Rösth

Det här är en stafettblogg med en ny skribent varje vecka.

2008-03-21 @ 09:52:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0