Grand finale.

Eller... ja. Slutbloggat är det i alla fall. Det blev inte så mycket tack vare ett bredband som beslöt sig för att dö på långfredagen. Använder ett mobilt bredband just nu som funkar ibland men jag får hoppas att det vanliga återuppstår efter 3 dagar.

Hade tänkt skriva något om hur svensk film kan behöva en Rambo men insåg att svensk film behöver så otroligt mycket mer än så och det hade slutat med världens längsta blogginlägg. Men svensk film behöver kortfattar: stake.

Gärna fler polisfilmer, gärna om äldre trötta poliser som tvingas jobba med yngre hetlevrade poliser som i sin tur tvingas jobba med en kvinnlig polis men gemensamt har de att deras överordnade inte gillar dem. Fast innerst inne gör de det. Ca10-15 stycken såna per år tack.


Eller inte det.


Skämt å sido så älskar jag svensk film (ifall jag inte gjorde det så borde jag byta yrke). Jag brukar säga att alla länder i världen producerar 5% riktigt bra film (som JAG gillar i alla fall) och 95% skit - det spelar ingen roll om det är Sverige, Hollywood eller Ungern. Och de 5% som är bra av svensk film håller skyhög kvalité. Förra året fick vi Leo, Du Levande, (underskattade) Ciao Bella, Den Man Älskar, Kid Svensk... Redan i år har vi fått ett mästerverk; Ping-Pongkingen och jag ser fram emot Låt Den Rätta Komma in, Mammoth, Varg...

Inte mycket att klaga på här inte. Okej, kanske att det snackas om 13 nya Wallanderflimer, Göta Kanal 3, Jägarna 2, Så Som i Himlen 2 och Vi Hade I Alla Fall Tur Med Vädret 2. Inget ont om uppföljare (jag har själv lust att skriva en ny Jönsson-Ligan-rulle) men det känns ändå lite väl många med tanke på att vi brukar producera ca 20-25 svenska långfilmer TOTALT per år. Men å andra sidan... så länge de inte görs mer än 95% skitfilm så överlever jag det där med. Hoppas biograferna gör det också.


Tack för mig - nu lämnar jag över till nästa bloggare. Vi ses i biomörkret. (Det är jag som kommer ta din mobil och slänga den i väggen ifall du inte stängt av den.)

//Janne Widmark

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0