Vad är .... vad är inte ........

Dylan raden "..let me forget about today until tomorrow"  kom osökt i går kväll (söndag) när jag  läst igenom ett antal blogginlägg och en artikel jag skrev i VK:s serie 2004 om "Umeå, kulturen och framtiden"  och  satt och undrade över hur jag skulle inleda mitt första  blogginlägg på kulturhuvudstadswebben, min första bloggaktivitet överhuvudtaget.  Så jag tog av glasögonen, gick och la mig för att ta itu med skrivandet i morgon, som nu kommit. Dylan finns i iPodens hörlurar  "Thunder on the Mountain" från senaste skivan Modern Times. Han har envist gått sin egen väg genom hyllningar och utskällningar och värnat sin integritet. Så vad är då Dylan? En poet, sångare, musiker, författare eller kanske en  kulturperson ..... han är i alla fall en mästare på tunga one-liners.


Vem är då jag?  Jag heter Torbjörn Johansson och jag gillar att fiska öring i fjällen, gädda i havet och att med hjälp av nät fånga sik eller data samt att lyssna på eller spela musik, företrädesvis Dylan. Ett annat perspektiv är att jag har hållit på med matematik, datorer, IT, VR  och kultur i olika former på Umeå universitet, Interactive Institute och numera i det delägda företaget Innovation Impact. Jag var med och startade VRlab på universitetet och startade HUMlab och båda dessa lab sysslade bl a med att använda datorer och informationsteknik på nya interaktiva sätt i kultursammanhang, vilket är något som genomsyrar min vardag sedan dess.


De första trevande försöken att få ihop det här inlägget började med "Vad är Kultur?" tills jag insåg att det inte var särskilt orginellt och inte heller särskilt lätt att svara på så då vände jag på det , "Vad är inte kultur?" och kom på att antingen är det så enkelt att allt vi människor håller på med är kultur eller kulturrelaterat eller så är det lika svårt som den första frågan. Hur det än är så finns det vissa saker som med automatik hos alla definieras som kultur, t ex opera, teater, konst, folkmusik, poesi. Hur är det med rockmusik ....nja många vill nog kalla det populärkultur, film - beror på om det är Ingmar Bergman eller motsvarande, då är det kultur annars populärkultur. TV, dokusåpor, datorspel, skateboard, grafitti, Apberget får nog också alla ett kategoriserande ord som ungdomskultur, populärkultur, nätkultur vad nu det är.  Jag tycker intensivt illa om dokusåpor men någon form av kultur är det väl eller...?


Det finns en mängd "kulturer" eller "subkulturer", som populärkultur, ungdomskultur, digital kultur, nätkultur, mångkultur, m fl där vissa anses "finare" än andra och är etablerade i samhället och får en större plats än andra. Hur lång tid tar det t ex för en ungdomskultur att bli kultur?


Om jag tar skatekulturen som exempel. Den har funnit sedan 50-talet och är inne på vad man kallar 4:e vågen och har ett stort antal utövare men den räknas fortfarande till ungdomskulturen. En kompis till mig definierade det som "hoppa omkring med en bräda i för stora byxor och lyssna på barnslig tramsig popmusik,  ....".  Jag fick tillfälle att fördjupa mina insikter om skatekultur genom medverkan i EU-Mål 1 projektet skatekultur.nu som körts på Bildmuseet sedan början på juni och avslutas i september med bl a en minifilmfestival den 25 september. Inom ramen skatekultur finns konstnärer, musiker, entreprenörer och affärsmän, grafittikonstnärer mm alla förenade genom ett starkt intresse för skating, men i övrigt inrymmande ett stort antal olika individintressen, inklusive olika musiksmak och byxor ;-). Varför har den inte vuxit upp till kultur? Detsamma gäller många andra sk ungdomskulturer. Det kanske finns inbyggt på nåt sätt att livaktiga ungdomskulturer inte vill "växa" upp och bli alltför etablerade. Det spelar kanske ingen större roll bara ungdomskulturen tas på allvar i samhället och finns med i diskussioner om samhällsutveckling i en dialog med politiker och beslutsfattare. Båda parter vinner på det.


Kultur och teknik då.... Det händer mycket och snabbt och n ya "kulturuttryck" och interaktiva tekniker  avlöser varandra, YouTube, Flickr, Facebook, MySpace, Google Earth, Google Maps, Second Life ....... men hur mycket är egentligen nytt mer än tekniken? Ta Second Life, en tredimensionell social mötesplats på internet, den just nu snabbast växande nätgemenskapen och antalet individer som valt att där leva ett "andra liv" närmar sig 7 miljoner. Kan man leva två liv????


Om ni funderar på ert håll så funderar jag på mitt håll och återkommer i morgon med en ny "hjärndump" , förhoppningsvis mer strukturerad.


Vad är då blogg, ett nytt kulturfenomen? - en korsning mellan en ny form av bikt, exhibitionism och journalism. Wikipedia säger , vilket ni förstås vet, kortform av weblog web + log, är en webbplats som innehåller periodiskt publicerade inlägg på en webbsida där inläggen är ordnade, så att de senaste inläggen alltid är högst upp. Torrt och neutralt!


Ses i morrn


Torbjörn Johansson

Innovation Impact


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0