jobb

Hej!
Mitt namn är Charlotte Jonsson och jag är en 31-årig Umeåbo som tycker om att fota och som har ett stort intresse för gamla tapeter (främst från 50-, 60-, och 70-talen). Har fått förmånen att blogga denna vecka. Jag kommer att berätta om det jobb jag har haft på Umeå Fritid det senaste året (i nästa inlägg), en ungdomskonferens jag ska åka på i veckan i Estland (jag åker inte som ung utan tjänsteman kan jag tillägga) samt lite om mitt nyväckta teaterintresse.


Faktiskt hade jag planerat en grundlig presentation av mig själv men eftersom jag kommit hem sent efter en anställningsintervju i Sundsvall blir det den korta versionen ovan.


För övrigt fick jag jobbet, har blivit rekryterad till att utföra en arbetsmiljöundersökning på en avdelning i en stor koncern under 6 veckor. Jag har studerat personal- och arbetslivsfrågor och tycker att det känns det spännande att få använda mina kunskaper. Eftersom jag är en av alla dem utan tillsvidaretjänst i detta land så är jag dessutom glad att få arbeta. Detta leder mig in på ett område som oroar mig mycket - unga och arbetslöshet.


Det finns ett begrepp som kallas "Etableringsåldern" som avser den ålder då minst 75 procent av en årskull förvärvsarbetar. År 1990 låg denna ålder på 21 år för män och 20 år för kvinnor. Tio år senare (2000) hade åldern ökat till 26 år för män och 27 år för kvinnor (För mer information, googla på begreppet och läs LO:s, TCO:s eller Ungdomsstyrelsens information kring ämnet).


Denna förskjutna etableringsålder kan inte förklaras endast med att unga studerar allt längre utan det har blivit svårare för unga att komma in på arbetsmarknaden och många är ofrivilligt arbetslösa. Inte minst de som inte kan ge 100 % eller som är mindre bra på att snacka för sig.


Jag undrar vad detta kommer att få för konsekvenser i framtiden? För vår utveckling, våra pensioner, vårt barnafödande m m. Arbetslöshet ger massor av negativa konsekvenser - sämre självförtroende, dålig ekonomi, dålig kontroll över sin livssituation, utanförskap... Jag får nog hejda mig, för jag kan hitta hur många saker som helst. Att kunna försörja sig själv är en viktig del av att bli vuxen, idag är det är bara 15 procent av Sveriges unga som anser att man verkligen är vuxen när man fyllt 18 år (Ungdomsstyrelsen).


Om någon har en lösning på problemet, berätta!


Kommentarer
Postat av: TL

Kul att du fått fått ett intressant jobb. Synd att det var i Sundsvall.

2007-09-25 @ 07:44:28
Postat av: Charlotte

Jag får se det som ett äventyr, eftersom jag är inbiten Umeåbo kan det vara nyttigt att bo på annan ort ett tag. Och det är ju en väldigt kort period.

2007-09-25 @ 08:34:36
Postat av: Nadja Lejon

Grattis till jobbet! Gud vad kul! Ha det kung och skriv många intressanta blogginlägg :D. Kram.

2007-09-25 @ 09:16:49
Postat av: Charlotte

Tackar tackar! Jag ska göra mitt bästa denna vecka...

2007-09-25 @ 12:43:29
Postat av: Hanna Jonsson - en stolt syster!

Hoppas att dom i Sundsvall förstår vilken guldklimp du är, ser fram emot att hälsa på dig!

2007-09-26 @ 02:44:47
Postat av: Charlotte

Tack syster yster! Det värmer!

2007-09-26 @ 08:24:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0