Studio Session....

Ännu en dag att ta vara på nya erfarenheter nya mål att sträva efter.
jag har under dagen haft nöjet att ha en artist (Mack one) från nigeria på besök måste säga att han var väldigt duktig. det som fick mig att fundera mest under denna studie session med honom var på vilka möjligheter vi har här i sverige. Han berättade om deras studios i nigeria och hur dom spelade in, vi borde känna oss lyckligt lottade önskar bara att fler kunde få möjligheten till detta. 

Low Life föreningen jag är aktiv inom har för tillfället 2 studios att tillgå men så många fler medlemar och så många fler intresserade. Ena studion är hemma hos mig alltså är jag ansvarig för att det ska vara snyggt alltså är jag även tvungen att bjuda in allt folk hem till mig ibland och detta gör jag utan att få någon lön utan att kräva något tillbaka. Tänk er hur mycket mer musik umeås ungdomar skulle kunna få ut om omständigheterna var annorlunda.
 
Hur som helst nu ska jag förklara lite närmare varför jag inte känner att jag till 100% stödjer Umeås satsning för att bli europas kulturhuvudstad 2014. Ta mig inte fel det vore en ära att få vara en del av en satsning som leder till att Umeå skulle bli "vinnare". Men då många av mina vänner inte ens känner till att Umeå satsar på bli det så känns det lite skumt. Jag märker knappt av något själv, att folk slår på en klocka kommer verkligen inte ge oss äran att bli kulturhuvudstad. En näringslivsstaffet vad är det ? seriöst vars är kulturen i allt detta, händelserna som får folk att samlas och må bra tillsammans dansa sjunga skratta äta m,m. Umeå har inte en enda stor festival att vara stolt över, Många kankse säger Umeå open som enligt mig inte stödjer Umeås musik liv på något sätt man får stora bidrag men ger man lokala band changsen att spela och synas ?. Jag har varit med på 2 öppna möten för kulturhuvudstadsprojektet, jag såg då inte någon av utländskt ursprung förutom killen som följde med mig andra gången för att käka bullar :), jag såg inte heller många "ungdomar" som kände sig delaktiga i disskusionen.
 inget ont om dom som var där och har några år på nacken men är det inte vi yngre som kommer leda kulturen 2014 ? 


Ja nu har jag nog gnällt tillräckligt för idag......

imorgon tänkte jag skriva lite mer om saker jag tycker man kunde göra för att bättra kulturlivet i umeå och satsaningen för 2014.

Peaceee


www.myspace.com/gloose

Kommentarer
Postat av: R

Problemet du beskriver gäller inte bara för Umeå 2014-satsningen. Utlandsfödda svenskar är i princip osynliga i samhällsdebatten. Integrationen fungerar kanske bättre i Umeå än på en del andra platser, men den är ingalunda perfekt.

När det gäller ungdomar så har jag en fördom - jag tror att de är ganska otåliga och inte särskilt intresserade att diskutera saker som ligger långt i framtiden. Men drivkraften hos ungdomar som är riktigt engagerade är oslagbar.

2007-10-17 @ 07:39:57
Postat av: Åsa Sandström

Vill bara tipsa om en bra kulturfestival, umeå folketshus, nu på lördag 11.30 -22.00.Festialen innehåller dans, musik,teater och konst.Fetivalen arrangeras av en grupp ungdomar,paradisecity crew, tillsamans med mig. i stora drag handlar festivalen om att minska klyftan mellan vuxna och ungdomar och att erbjuda Umeå ett roligt event som inte delar in människor i olika grupper. Alla band och övriga artister är lokala från Umeå. vi hoppas att alla besökare och medverkande artister ska få en rolig dag.(mer finns att läsa om oss i VK i morgon)

2007-10-18 @ 09:23:40
Postat av: Nik - KF Kretsen

Nu tycker då jag att näringslivsstafetten är en LYSANDE ide - men den berör ett så långsiktigt arbete att det såklart inte är relevant som en jämförelse för vad som händer NU... Det händer en del andra saker, tex Stage 2014, men visst. Jesses poäng är oemotstridlig... För detta är inte en fråga om detaljer, detta är en fråga om kulturpolitik på högsta nivå, att ifrågasätta strukturer... Stå på dig Jesse, även om vi inte alla håller med - o inte jag heller för den delen på allt - men det är viktigt att vi TILLÅTER och välkomnar åsikter som ifrågasätter strukturerna som nu råder..

Vi måste ta upp frågan om att göra verklighet av de stora orden: Samverkan, Satsningar, Prioriterade målgrupper, Jämlikhet, Delaktighet, Mångfald, Mångkultur, "fantastiska kulturarbetare" osv.

2007-10-19 @ 02:48:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0