Alla är vi lika!!!

Inte mycket inspiration varken igår eller idag för bloggen känns det som.

Det börjar bli väldigt kallt ute nu, man undra om det blir nå höstljus i år ? det är ändå rätt trvligt utan att man tänker på det .


Iaf tillbaka där jag avslutade senast fick kommentaren om att ungdomar inte var intresserade, man kan se det så och undanhålla informationen som gör det möjligt att delta. Jag vet mycket folk som skulle tycka det var intressant om man fick vara där på samma villkor som dom "äldre", inte bara bli sed som en ungdom som har en bra idé och ungefär där tar det slut. Sen pratas det ju väldigt mycket om hur man ska nå ungdomarna och invandrarna. Bra att det pratas som vanligt men vad händer ????

Hur som helst tycker jag att man i umeå borde ta vara på den kulturen som folket vill delta i är det opera hip hop hårdrock dans eller teater, tex kulturnatta jag har varit delaktig och ansvarig för en scen där 3 år i rad nu borde inte detta vara en huvudprioritering för 2014 ? ja visst näringslivet går in med pengar och det är inte kultur för det är i ett kommersiellt syfte det var svaret jag fick när jag frågade varför man inte satsade på det, tur att någon satsar iaf innehållet är ju fortfarande kultur eller har jag fel ? Istället satsar man på tex Rix fm festivalen som återigen blev ett fylle slag bland ungdomar speciellt. 

Visst dricker folk och bråkar på kulturnatta men betydligt mindre än vid andra större festligheter. Varför ?? Av dom jag pratat med så har många gett mig samma svar, kulturnatta är en händelse då det händer mycket man är inte där för att festa man är där för att ta del av kulturen se sina barn bröder, systrar, kusiner, kompisar, föräldrar, grannar, hundar, katter,m,m uppträda vissa vad dom gjort vad dom kämpat med. många har inte den möjligheten att få vissa upp sin konst, musik, dans eller matlaging förutom denna kväll det spelar ingen roll som man är "proffisionell kultur utövare" (vilket är det fjantigaste jag hört) eller amatör man är välkommen alla är välkommen det är min känsla av kulturnatta... 

En känsla vi borde ha varje dag, man ska inte behöva gå in på norrlandsoperan och känna sig vilsen bara för att man har baggy, lyssnar på hip hop, har långt hår och diggar hårdrock eller är invandrare. Tror ni inte ungdomar och invandrare vill se teater men varför ska man gå ditt där det bara är 100 svenskar som tittar konstigt på mig för ?? och dom anser även att deras kultur är fin kultur jämfört med det vi håller på med tex hip hop musik är det ful kultur då..   tydligen 


tänk om man la lika mycket pengar på hip hop eller punk musik i umeå som teater eller operan varje år ....


Iaf allt för mig idag!!  ska ut och samla burkar eller något för jag vill göra en skilldnad och jag är inte ensam  


Alla är vi lika olika varandra


Peaceeee
          

Kommentarer
Postat av: LennART Frostesjö

Hej Jesse!

Varför detta barrikadbyggande mot Norrlandsoperan. Det är ju bara ett hus som är fullt av kulturyttringar. Punk och hip-hop blandas med klassiskt och opera, låt oss alla visa varandra
KÄR-LEK, låt oss finna varandra i LEKEN. Lågt som Högt, bred eller smal, alla får vi plats, sandlådan är oändlig, bara vi öppnar famnen mot varandra, vi är bara människor, Kultur-Varelser.

En Punkare, jag ser ej gränser, ser bara möjligheter.


/LennART

ps vi kanske synes på Operan i helgen nu när MELO framför in show C/O.

2007-10-19 @ 11:46:00
Postat av: R

Jag håller med dig. Synd att du missförstod. Så här skrev jag: "När det gäller ungdomar så har jag en fördom - jag tror att de är ganska otåliga och inte särskilt intresserade att diskutera saker som ligger långt i framtiden. Men drivkraften hos ungdomar som är riktigt engagerade är oslagbar."
Jag menade att ungdomar vill att saker ska hända snabbt. De kanske inte har tid att vänta på budgetar eller andra politiska beslut. Man kanske borde avsätta mer pengar till snabba projekt. Å andra sidan bör man ju försöka arbeta på lång sikt för att få stabila verksamheter.

2007-10-19 @ 18:14:35
Postat av: R

Operan borde arrangera en gratisföreställning där publiken MÅSTE se ut som folk på 2000-talet. Slips- och klänningförbud!

2007-10-19 @ 18:20:18
Postat av: Åsa sAndström

till postat av: R
Jag är kvinna och jag klär mig i klänning när helst jag vill. och varför? Jo, för att jag är kvinna och jag tycker om att vara kvinna. om du har problem med at vara man(bära slips)så är det ditt problem. personligen tycker jag om män med slips.
men alla män och alla kvinnor behöver inte bära dessa hela tiden. det är ett personligt val

2007-10-19 @ 23:34:39
Postat av: R

Till Åsa sAndström: Ursäkta, men din kommentar var bland det dummaste jag läst den här veckan.

Om man inte har lust att bära slips - skulle det betyda att man har problem med att vara man? Såna tankegångar fanns för hundra år sedan, men jag trodde faktiskt att vi hade passerat det stadiet.

Det man har på sig sänder ut signaler. Slips och galaklänning kan ibland (jag sa KAN IBLAND, men inte nödvändigtvis alltid) till exempel tolkas som "jag vill visa att jag är fiinare än du".

2007-10-20 @ 11:00:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0