Framtidsverkstad - en energislukare

Nu sitter jag på bussen, på vägen hem till Umeå från Lövånger. Jag har tillsammans med ungdomar, politiker och tjänstemän varit med i en framtidsverkstad. Denna hade rubriken "Hur ska unga kunna påverka Umeå kommun?" och vi har under 1,5 dag suttit och diskuterat erfarenheter, svårigheter och även vilka drömscenarion vi har kring att kunna påverka Umeå. Från dessa diskussioner har flera olika projekt fötts och vi har enligt mig kommit en bra bit på vägen.


Jag valde gruppen "former för att påverka" och vi har tillsammans börjat spåna fram en möjlig metod för att låta unga ha ett reellt inflytande över kommunala frågor. Projektnamnet är "ungdomsting" och vi har planerat in nästa möte. Jag tror faktiskt att vi i och med detta håller på att skapa historia i Umeå, om det går igenom dvs. Mer om det här kommer du inom kort att få höra, håll öronen öppna de kommande månaderna. Jag vill inte säga för mycket och just nu är vi i startfasen...


Hjälp vad jag är trött. Så mycket nya människor, så mycket funderingar och tänkande men såklart även mycket kul. För er socialdemokrater på Ersboda kan jag berätta att det är Lövånger kyrkstad som sponsrar fikat ikväll. Det vart nämligen lite fika över och Christer Lindvall tog direkt tag i saken och skyfflade in bullar och kakor i ett pappersark - fantastiskt med en politiker som verkligen vill ta vara på alla resurser.

Istället för att åka på Umeå centrala ungdomsråds möte ikväll så tänker jag nu åka hem och vila.. För Imorgon är en ny dag och det är dags att ta nya tag!!


Sov gott / J


Kommentarer
Postat av: Per

Hoppas det går bra. Du verkar ha rätt inställning.

2007-11-07 @ 20:51:44
Postat av: Somayeh

Framtidsverkstan var super och jag hoppas att vi ska kunna skriva historia!

2007-11-09 @ 09:13:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0