Hemma Från Teaterbiennalen

Puh... Jag kom precis ut ur duschen efter att ha åkt nattåg upp från Örebro och Teaterbiennalen...

Låt mig först skicka ut en uppmaning till alla r som reser mycket privat  och i Jobbet. Välj Tåget istället för flyget, jag vet att det är jobbigt att sova på hårda madrasser och med snarkande medresenärer. Men det är ett otroligt litet pris att betala jämfört med en global temperaturhöjning som gör planeten obebolig. Man måste tänka långsiktigt, varenda flygtimme du sparar in nu kommer dina barnbarn att få igen tusenfallt om 100 år.
Du kan förändra världen, vägra flyga!

image201

Nog om det för den här gången, här har ni en bild på Karin, Emil och mig i tågkupén sent igår kväll, Carro som också var med låg och försökte somna. Vi är en del av Skuggteatern, en friteatergrupp som kämpar för överlevnad och förnyelse av teaterkonsten. Vi har blivit medlemmar i Teatercentrum en grym nationell organisation för Frigrupper, och de hade årsmöte i samband med Biennalen så att alla medlemmar kunde spendera en givande vecka i Örebro.


image200
Här är Love, Emil och Karin på Teatercentrums årsmöte

Så där har vi nu minglat med teatersverige. Vi har sett ett antal helt grymma föreställningar plus några dåliga, deltagit i mängder av seminarier och diskussioner.

Axplock ur Biennalen:

Drömmer om att dö... som en svensk med hög cred

Grym föreställning med Teater Terrier om självmord, ångest och svensk socialdemokrati. Fylld med nya grepp och ideér samt en helt briljant kvinnlig huvudrollsinnehavare!

Invasion!
Briljant föreställning! skriven av Hassen Kheminri, Regisserad av Farnaz Arbabi, vår just nu absolut bästa teaterregissör! Det var biennalens Höjdpunkt!

Dan då dan dog
Helt underbar farssartad med allvarlig pjäs från Jämtlands länsteater. Hysteriskt rolig, se den om ni får chansen!

Modet att Döda
Visst kan Lars Norén skiva realism, och visst var han som spelade Pappan helt briljant. Men annars så berörde mig föresällningen inte alls förutom den upprördhet jag kände över den fruktansvärda gestaltningen av den kvinnliga huvudrollen, vi har fan kommit längre än så med jämställdhetsdebatten. Det kan vara en generationsfråga, men jag gillade den inte.

African Storytelling
Fyra timmar av Afrikanska storytellers! Många kanske Bävar men jag älskade det, mängder av storytellingkonstnärer som blandade berättande med sång och Dans. ännu en gång är jag överbevisad om att berättande är en framtidens konstart. Jag tog kontakt med dem om att göra ett utbytesprojekt och åka ner till dem nästa år, vi får se vad som händer.

Var är alla?
Jag är less på realism, och skeptisk till teater som får en att må dåligt. Men jag kan ändå inte annat än hylla denna föreställning. Grymma skådisar och ett grymt manus berättar om en tjej som bliv våldtagen av sin pojkvän och hans kompis. En våldtäckt getaltad totalt verklighetstroget på scenen låter kanske outhärdligt men det funkade och föreställningen uppfyller sitt syfte att ställa alla viktiga frågor kring våldtäckt. Jag har inte grått så mycket på länge, men jag rekommenderar er verligen att se den.

Festen
Var jättekul, Helt sjukt god veganmat, skanadlöst mossigt överklasstal av "Carl-Jan" och ett skitbra band och smällfyllt dansgolv. Efterfest med fulla tafsande teatergubbar på hotell Elite? Nej tack... Jag och min Kompis Åsa var där men stack så fort vi kunde.

Seminarier
Vi deltog i tre seminarier, Barnkultur, Könsroller på scenskolan och Högkultur och lågkultur, väldigt intrssant, men ofta ganska mossigt. Oftast 50+ i panelen, och för lite debatt med publiken. Var är de unga och radikala i dagens teaterdebatt? Inte inbjudna är mitt svar....

image202
Trött Karin på morgonseminarium



Jag har haft en helt grym vecka, men massor av inspiration och nya möten. Tack mina kära vänner som var med mig och alla nya människor jag mötte samt alla grymma konstnärer. Vi ses nästa år.

Kommentarer
Postat av: Flygare

OK, jag håller med i princip. Flygplan är dåliga för miljön. Men det är SÅ himla praktiskt. Om man ska vara med på någon kurs eller konferens och ska åka tåg eller buss dit så är man ju helt utmattad innan man ens kommer dit.

2007-05-28 @ 13:07:09
Postat av: Love Ersare

Hej
Jag vet att det känns jobigt, jag åker själv sjukt mycket tåg, men om du då väljer sovvagn så sover du ganska säker gott och kan dessutom duscha på morgonen.
Du slipper dessutom kanske boka ett hotell då du sover på vägen ner och på vägen upp.
Och sen är jag av den absoluta uppfatningen at det samhälle vi lever i idag inte är hållbart. vi måste helt enkelt skära ner på väldigt många av våra bekvämligheter för att våra barnbarn ska ha någinstans att bo. Och då tror jag att inrikesflygande måste skäras ned så mycket att det bara används i mycket speciella situationer. Och om man pratar om kortare resor i södra sverige så tycker jag att det inte boprde vara någon diskussion. Du kan ju dessutom utan problem arbeta på tåget då det ofta finns internetuppkoppling och du har en mobiltelefon.
Frågan är ju svårare här uppe i norr, men jag hävdar ändå att i alla fall till stockholm så är det mycket svårt att motivera att ta flyget.

2007-05-28 @ 22:18:02
URL: http://www.skuggteatern.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0