Don't try this at home!

Såklart att det är käckt att leka med eld. Men farligt också. Det finns ju till och med ett uttryck, "att leka med elden", som syftar till att göra något riskabelt. Och sysslar man med sånt som jag och mina polare gör, får man aldrig aldrig aldrig glömma att det är ett av naturens mäktiga element man försöker kontrollera. Det finns verkligen massor som kan gå fel. När man tänker på det, kanske det vettigaste egentligen är att låta bli...

Eller. Nä. Det där sista tar jag tillbaka.

Man kan ju förebygga att det händer något farligt, även om man aldrig kan förutse vad som kan hända. Att veta hur man förebygger och hanterar olyckor är en förutsättning för att man ska kunna leka med elden. Jag tänker inte ge en lektion i eldsäkerhet här och nu, det skulle bara bli tradigt och långt. Men! Det finns uppenbarligen en stor fascination för eld, många vill prova att leka med den. Och det både förstår och stöder jag. Men jag blir riktigt ledsen i hjärtat när jag stöter på unga människor som utan förkunskaper ger sig in i leken. Jag har träffat berusade ungdomar runt femton bast som blåst eld. Sett folk ha på sig fel slags kläder som fattat eld när de gjort trick de inte helt behärskar. Hört skräckhistorier om folk som använt fel bränsle till fel saker. Sett folk elda utan brandfilt eller annan släckutrustning i beredskap. Eller utan något som skyddar håret. Då blir jag ledsen och orolig. Att syssla med eldkonst är inte så "bara" som man kanske först tror. Även om man övat in skillzen så man vet hur man hanterar sina leksaker, är det ett helt annat kapitel att hantera själva elden. Och det kan aldrig sägas för ofta, än hur länge man hållit på. Det är därför jag passar på att säga det nu också, även om det kanske inte verkar så spexigt att agera präktig moraltant.

Det är faktiskt bara ett stort missförstånd att det här med eldkonst skulle vara något som i första han kräver mod. Snarare än mod behövs en stor dos sunt förnuft. Den som försöker vara "modig" kan råka illa ut, helt i onödan. För hur ballt låter det med till exempel kemisk lunginflammation? Nej. Tänkte väl det.

Just för att det finns risker är det så fint att elda tillsammans! Hålla koll på varandra, vara beredda med släckduk, brandfiltar och vatten. Och fungera som skyddsnät som lär varandra hur man ska hantera olika situationer. Eldsäkerhet är stort viktigt, så om du känner suget att börja med eldkonst, kom och lek med oss! Vi lär gärna ut det vi kan!


Kommentarer
Postat av: Ola

Just det, annars kan det kanske bli så att några brinner för kulturen lite för mycket.

2007-05-17 @ 08:36:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0