Dag 4 - Konkreta förslag

Nu är det dags för mina förslag på hur 2014-projektet kan förbättras. Jag riktar dem till projektledarna och den politiska styrgruppen för Umeå 2014.

- Ge direkt feedback på de idéer, förslag, frågor som ställs i bloggen, i kommentarer, i forum och på öppna möten. Hittills har den feedback jag hört bestått av någon variant på "bra idé, den tar vi med oss" vilket ju är ett bra svar, men många (inklusive mig) blir lätt otåliga när det sedan inte händer något. Säg vad ni tänker istället för standardsvaret. Jag vet ju också att många av de frågor och idéer som kommer till projektgruppen inte alls ska ställas där, då är det ju bra att säga det så att man kan vända sig nån annanstans. Till exempel så fördelar ju inte ni pengar, så om en sådan fråga kommer upp bör detta klargöras. Vilket leder mig till nästa förslag:

- Klargör på vilket sätt ni kan eller inte kan möjliggöra/genomföra/föra vidare/hjälpa till/finansiera etc. Nu är det väldigt mycket förvirring kring detta: vad gör egentligen projektgruppen för Umeå 2014? Och kanske i vissa sammanhang ännu viktigare att belysa: Vad gör projektgruppen inte? Tänk också på att vara kreativa istället för snäva i era distinktioner. Bara för att ni inte ger pengar till projekt, betyder inte det att ni inte kan hjälpa till.

- För anteckningar under de öppna mötena (som nu alltså ska vara tema-möten om jag förstått det hela rätt) på vad besökarna säger. Vilka idéer uppkommer? Vilka frågor ställs? Vilken kritik riktas mot satsningen och mot kulturpolitiken? Sammanställ dessa, publicera på hemsidan. Besvara även på hemsidan det som kan besvaras. Denna åtgärd kan spara mycket tid vid mötena när samma frågor uppkommer flera gånger och kan även tjäna som ett underlag för politiker och tjänstemän kring vad många kulturintresserade Umeåbor tycker brister idag.

- Variera vilken veckodag era möten är. Nu har det enbart varit tisdagkvällar och på mitt förra jobb kunde jag inte komma ifrån till ett enda möte.

- Klargör projektets roll i Umeås kulturpolitik.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0