Dag 1 - presentationen

Jag heter Sandra Mattsson och det här är mina femton minuter i rampljuset. Just nu är det bråda dagar - jag arbetar som programsamordnare för Umeås Kulturnatta och det börjar närma sig dags att lämna in programmet för tryck.

Mitt jobb som programsamordnare innebär att jag hjälper arrangörer att kunna arrangera och artister att kunna visa upp sig. Sen samlar jag in all information om vad som händer till en sammanställning, och det är alltså i det läget ni finner mig nu.

image187
Bilden på mig är tagen för drygt en timme sen, fotograf Juhani Rajala.

Jag föddes för lite drygt 21 år sen på Öviks BB och bodde i Övik till sommaren 2004. En kompis till mig som talade om Örnsköldsviks kulturliv sa en gång, halvt skämtsamt och halvt uppgivet: "I Övik har vi ingen kultur. Här har vi hockey!". Och det kan verka så. Jag hade personligen ingen koll på vad för kulturutbud som fanns i Övik förrän jag började på gymnasiet och insåg att det fanns esteter, Musikhuset och en jäkla massa band. Det är inte heller många som känner till att huvudkontoret för en riksorganisation för ideella kulturföreningar ligger i Övik: Kontaktnätet.

Under gymnasieperioden började jag så smått min arrangörskarriär som ideell på föreningen Musikhuset och ungdomshuset Sliperiet. I kulturella utbyten såsom bandsamarbeten kom jag så i kontakt med arrangörer i Umeå, då vi till exempel arrangerade spelning med Johnny Glaas och Slutstation Tjernobyl. Dessa utbyten och de kontakter som skapades då var en bidragande anledning till att jag efter studenten flyttade till Umeå på vinst och förlust.

Jag har fuskat med det mesta inom kulturutövande men det jag har fastnat för ordentligt är två saker. Arrangörskapet, att bereda förutsättningar för andra att visa upp sig. Och poi som ni säkert sett nån gång när nån snurrar runt med brinnande vekar längst ut på en kedja. Jag är med i performancegruppen EMP som bland annat var i direktsändning på SVT från Valborg på Campus i Umeå - dock kör just jag personligen utan eld så jag syns bara i bakgrunden när jag släcker saker.

Imorgon kommer ni läsare att få ett uppdrag av mig!

Vi ses då!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0