Skräckskönt

Kanske dags för lite självhävdelse ändå? Anledningen till att jag skrev om skräckfilmsupplevelser i går beror på att det sista jag gjorde innan jag blev arbetslös var att skriva en avhandling om skräckfilmstittare. Efter många arbetsnamn heter boken till slut ”Skräckskönt. Om kärleken till groteska filmer – en etnologisk studie”, utgiven av Bokförlaget h:ström Text & Kultur här i Umeå. Den blev riktigt snygg tycker jag:

82793-151



Jag måste säga att det blev ett väldigt märkligt tomrum efter att boken var klar. Jag levde med projektet i dag och natt i sex år. Och så helt plötsligt.... borta. Visst kan jag fortfarande sitta och kolla på skräckfilm, prata med skräckfilmsfans, surfa runt på hemsidor och mejla inlägg till mejlinglistor. Men till vilken nytta? Det där med film har liksom upphört att bara handla om underhållning. Inte för att det blivit tråkigt, men allt som förknippas med jobb på ett eller annat sätt förlorar ju lite av sitt skimmer av ”förströelse”, som vi alla är värda att njuta av ibland.

Ikväll ska jag iallafall ha skoj när jag repar med mitt punkband Brottsvåg! Kolla, det är ju mycket fränare med ett utropstecken efter, ska kolla om det går hem hos de övriga.

Apropå punk, så är det väldigt skönt med sammanhang som inte hyllar valfrihet, lönsamhet och individualism på bekostnad av andra. Våga vägra vara borgare!! Ni som också vill vägra och uppleva alternativ till all högermedia av idag – surfa in på www.etc.se och beställ en prenumeration på tidningen Dagens ETC. Vi som bor i Umeå kan göra något konkret genom att byta tidning från VK till VF för att slippa blå dunster i ögonen. Det gjorde jag och angav ledarsidan som främsta orsak.

För att citera De Lyckliga Kompisarna:

Varje morgon när jag vaknar blir jag så förbannad
för DN har kommit och ligger och pyr på mitt bord
Jag har betalat för ett kilo nyliberal propaganda
Vad har jag gjort?
/.../
Men nu är det nog
Dom ska inte proppa mig med skit
Dom ska få se
Att vi samarbetar du & jag
Vi ringer upp på samma dag
och säger upp den.

Sådärja, nu blir det väl knappast VK som erbjuder mig heltidsjobb den närmsta framtiden.

Kommentarer
Postat av: JJ

Jaja, men när det gäller ***slickande av makthavare så är VF mycket värre.

2007-03-27 @ 10:21:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0